Ako je to v skutočnosti s BOSU?

Je BOSU skutočne taká účinná pomôcka? Posunie nás v našom tréningu ďalej alebo o krok vzad?



BOSU je vo svete známa už od roku 1999, kedy ju vynašiel David Weck. Ak si rozoberieme meno - „BOth Sides Up“, je celkom jasné, že cvičením na oboch stranách lopty získame mnoho variácií bežných cvikov. V zahraničí bola BOSU populárna najmä u športovcov, v rehabilitácií, ale aj u trénerov ako prostriedok skvalitnenia tréningu.

Hlavným princípom je vytváranie instabilných podmienok, v snahe o zvýšenie aktivácie jadra tela, „core“, a zapojenie čo najvyššieho počtu motorických jednotiek. Už drobné vychýlenie sa zo stabilnej polohy vyžaduje značné svalové úsilie, aby ste z BOSU nespadli. Cvičenie treba preto dávkovať uvážene a primerane.

Prvotným zámerom cvičenia na BOSU bola predúrazová prevencia, zmiernenie svalových disbalancií, unikátna pomôcka pri rehabilitáciách ale aj skvalitnenie športového tréningu.

Všetky tieto informácie sa dočítate na viacerých stránkach, zaoberajúcich sa problematikou BOSU. Čo je však vedecky podložený fakt a čo premyslený marketing zvyšujúci popularitu tejto balančnej pomôcky?

 

Pozrime sa na vedecké výskumy

TVRDENIE: Hlavným zámerom používania BOSU je zlepšenie rovnováhy, koordinácie a svalstva v  jadre tela (core).

FAKTY: Výskumy ukazujú, že pri cvičení s vlastnou váhou tela ale aj s prídavnou hmotnosťou môže byť zapojenie „core“ až o 22 – 24% nižšie v porovnaní s cvičením na zemi. To ale záleží od použitého závažia, umiestnenia BOSU a ďalších podmienok. V niektorých prípadoch rozdiel nebol významný, ale v niektorých prípadoch BOSU dokázalo aktivovať priečny a šikmý sval brucha lepšie ako cvičenie v stabilných podmienkach. V záveroch výskumov, je ale uvedené, že použitím BOSU nezískate významnú výhodu pri zapájaní jadra tela.

 

TVRDENIE: Cvičenie s BOSU vám pomôže zapojiť viac svalových vlákien (motorických jednotiek) a zefektívniť tréning. Tým, že podložka je nestabilná, sa okrem veľkých svalových skupín, musí zapájať aj drobné svalstvo i oporný aparát. Tento efekt sa na nebalansujúcej rovine jednoducho dosiahnuť nedá. Výsledkom teda nie je výlučné spevnenie bežných viditeľných svalov, ale tiež hlbokého stabilizačného systému (HSS).

FAKTY: Účinnosť silového tréningu môžeme najefektívnejšie hodnotiť posudzovaním produkovanej sily a výkonu. V instabilných podmienkach (napríklad pri využití BOSU) energia produkovaná v amortizačnej fáze pohybu nie je transformovaná na elastickú energiu a stráca sa. To znamená že výkon pri cvikoch ako tlak na lavičke (bench press) bude pri použití BOSU nižší ako pri cvičení na lavičke. Ak je vašim cieľom nárast sily a produkcia svalového výkonu, ostaňte verní klasike.

 

NA ZÁVER: Cieľom nie je odradiť vás od používanie tejto super pomôcky. Berte ale nepodložené vyjadrenia výrobcov a trénerov s rezervou. Za zamyslenie ale stojí, aký efekt bude mať cvičenie s BOSU u športovcov a cvičencov, ktorý svoj potenciál použitím bežných prostriedkov vyčerpali a sú vo fáze stagnácie. Kým telo nedostane nový stimul, na ktorý nie je adaptované, neposunie sa ďalej. Dávať závery z tejto oblasti je ale predčasné a rád si počkám na nové výskumy tejto problematiky. V neposlednej rade netreba zabudnúť na to, že tréning by nemal byť iba rutinou. Mal by zaujať, zabaviť a spestriť program všedného dňa. A v tom vie byť BOSU niekedy skutočne výborná J

Zdroje k článku

  1. abysportnebolel.sk/trening/bosu-pre-a-proti/
  2. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19417231
  3. www.researchgate.net/publication/263165592_Effects_of_BOSU_ball%28s%29_during_sit-ups_with_body-weight_and_added_resistance_on_core_muscle_activation
  4. www.researchgate.net/publication/256665148_Weight_Lifted_and_Countermovement_Potentiation_of_Power_in_Concentric_Phase_of_Unstable_and_Traditional_Resistance_Exercise
  5. www.researchgate.net/publication/245257014_Stable_to_Unstable_Power_Performance

Páčil sa Vám tento článok? Dajte mu Like!

Prečítajte si niektorý z našich najnovších článkov

Slivkové gule s makom - fitness recept

Slivkové gule s proteínom a bez pridaného cukru. Váš nový obľúbený recept.

Masajovia: Nízkosacharidoví pastieri a lovci

Vo všeobecnosti u Masajov platí vzťah, že zvieratá potrebujú Masajov a Masajovia zas zvieratá. Viac o Masajoch v článku.

Čo si vytrpí panvové dno po pôrode?

Fyzioterapeutka: Vedeli ste, že s panvovým dnom sa dá vedome pracovať už na pôrodnej sále?

2. Športová konferencia: Preview

2. Športová konferencia: Preview alebo o tom, ako to bude vyzerať na jednom z najväčších odborných podujatí v histórii.

Diskusia k článku