Ako na IT band syndróm a bolesť na vonkajšej strane kolena?

Syndróm iliotibiálneho traktu je častým problémom športujúcich ľudí. Pozrite sa na jeho riešenie pomocou metodiky fyziotréningu.

Zverejnené 30.11.2020, 22:59
Iliotibiálny trakt (ITB – Ilio Tibial Band) je odolná tuhá šľachovitá plocha vytvorená prevažne zo spojivového - fibrinózneho tkaniva. Nachádza sa na laterálnej (vonkajšej strane stehna) od bedrového až po kolenný kĺb. Zohráva dôležitú mechanickú a opornú úlohu pri väčšine pohybov tela. Syndróm iliotibiálneho traktu (IT bandu) patrí k častým problémom bežcov a iných športovcov. Môže byť príčinou problémov s kolenom a jeho bolesti, najmä na laterálnej (vonkajšej) strane.

Obvyklým riešením problému je cielené posilnenie bočných pelvifemorálnych stabilizátorov – abduktorov bedra (najmä m. gluteus medius/ minimus). Na aktivačné cvičenia je potrebné nadviazať komplexnými cvičeniami. Vhodné sú dostatočne náročné cvičenia pri ktorých sa klient musí sústrediť na správnu dráhu pohybu a korigovať mediálny kolaps kolena (padanie kolena smerom do vnútra, do X). Nekontrolovaný mediálny kolaps kolena môže viesť k precitlivenosti kolena, jeho rozdráždeniu, vzniku zápalu a pretrvávajúcej bolesti najmä pri pohybe.

Riešenie problému sa zakladá na diagnostike a odhalení príčiny problému, zvyčajne slabého m. gluteus medius. Jeho činnosť môže byť utlmená hyperaktivitou (nadmernou aktivitou a tuhosťou) adduktorov stehna. Je potrebné však odhaliť, či je problematický m. adductor brevis/ magnus/ longus, prípadne m. gracilis. Na udržiavaní problému sa môže podieľať aj oslabený m. gluteus maximus, alebo m. quadratus lumborum (veľký sedací sval, štvorcový driekový sval), zvyčajne sú však oslabené ako následok vyššie spomenutej dysbalancie.

Riešenie problému IT bandu musí obsahovať všetky kroky fyziotréningu:
Výber cvičení musí byť prispôsobený príčine problému vyplývajúcej z diagnostiky a potrebám klienta. Inšpirujte sa nasledujúcim príkladom:



1) Uvoľnite hypertonické adduktory stehna pomocou rollera, masážnej lopty alebo manuálnymi technikami.

2) Nadviažte na dosiahnutý útlm vnútornej strany stehna dynamickým strečingom. Dbajte na napriamené držanie chrbtice a vyvarujte sa tomu aby kolená pri drepe a výpade nepredbiehali špičky.

3) Aktivujte oslabené svalové skupiny. Venujte zvýšenú pozornosť aktivácií abduktorov bedra. Inšpirujte sa videom z článku Bolesť ktorá vystreľuje do nohy nemusí byť iba z platničky.

4) Preferujte cvičenia v stoji na jednej nohe a neustále sa ich snažte sťažovať. V prípade, že ide o športovca, je potrebné aby zvládol aj dynamické cvičenia ako skoky, doskoky, preskoky.
Motivujte klienta aby pracoval na riešení problému na dennej báze a korigoval mediálny kolaps kolena vždy keď si na to spomenie.

Autorom článku je PaedDr. Oliver Poór - pôsobí ako fyzioterapeut, tréner a lektor vo Fyzio centre Zdravo a Fit. Je autorom novej facebookovej skupiny s cieľom vzdelávať sa: Fyziotréning - vzdelanie pre fyzioterapeutov a trénerov. Je zakladateľom Zdravo a Fit - spoločnosti zameranej na vzdelávanie trénerov, fyzioterapeutov, organizáciu odborných kurzov a konferencií.

Zdroje k článku

  1. Video: youtube kanál Zdravo a Fit: https://www.youtube.com/channel/UCuhfi7EbBB6kIRNmyFT8Uuw
  2. Obrázok IT band: http://www.myactionpt.com/physical-therapist-s-guide-to-iliotibial-band-syndrome-itbs-or-it-band-syndrome

Diskusia k článku

Podobné články