Ako nájsť príčinu bolesti oporno - pohybového aparátu?

Ktoré metódy vám pomôžu nájsť príčinu bolesti a vybrať najlepší spôsob jej liečby?



Každý sval potrebuje denne aspoň 300 primerane intenzívnych podnetov aby sa rozvíjal, alebo minimálne 200 aby neochaboval. V porovnaní s obdobím pred 100 rokmi máme v súčasnosti asi o 2/3 pohybu menej ako to bývalo. Napriek tomu má naše telo stále rovnaké potreby a pohyb je jednou z najdôležitejších. Na úroveň našej telesnej zdatnosti je mimoriadne citlivá najmä chrbtica. V priemere až 80% dospelej populácie trpí bolesťami chrbta. Podľa regionálneho úradu verejného zdravotníctva na Liptove je až 90% bolestí chrbtice spôsobených svalovou nerovnováhou. Je to nepomer sily a aktivity svalových skupín, ktoré spevňujú jednotlivé kĺby.

Vznik takejto nesúhry, čiže dysbalancie, často vedie k preťažovaniu segmentov, pohybu v neprirodzených smeroch a rovinách. Dlhodobý nefyziologický pohyb býva predzvesťou vzniku zranení alebo bolestí a to nielen u športujúcich ľudí, ale rovnako aj u tých pasívnych a so sedavým zamestnaním.

Odborníci ako prevenciu najčastejšie odporúčajú všestrannú a pravidelnú športovú aktivitu, ktorá vás bude baviť a prinášať vám radosť. Šport vám pomôže odbúrať pracovný stres, prísť na nové myšlienky, povzbudiť činnosť najdôležitejších orgánov, udržiavať alebo zlepšiť telesnú výkonnosť a podporiť imunitu.

Ak ste ale so starostlivosťou o svoje telo dlho váhali, preťažovali ho iba jednostranne alebo neprimerane a máte už určité problémy s oporno - pohybovým aparátom, nevystačíte si so všeobecnými odporúčaniami. V takomto prípade je vhodné dôkladne zhodnotiť doterajšie aktivity a súčasný zdravotný stav, ku ktorému ste sa dopracovali. V diagnostike oporno - pohybového aparátu je dôležité pomocou funkčných testov odhaliť porušené pohybové vzory a následne ich analyzovať. Ak doplníte tieto testy o vyšetrenie skrátených a oslabených svalov, podložíte ich súvislosťami zo správne zostavenej anamnézy, prídete na to, čo ste robili zle a ako to odstrániť. Potom si stačí vybrať zo širokej palety posilňovacích, naťahovacích alebo kompenzačných cvičení, ktoré vám prinavrátia stratenú pohodu a radosť z bezbolestného pohybu.

Rozhodli sme sa, že vám v tomto smere ukážeme čo najviac dostupných možností a veríme, že v nich nájdete veľmi užitočné informácie. Nadviazali sme preto spoluprácu s odborníkmi z praxe. Okrem článkov, ktoré si budete môcť kedykoľvek prečítať na Zdravo a Fit.sk sme pripravili prvý seminár s názvom Diagnostika pohybového aparátu vo fitness centre, na ktorom vás naučíme ako správne zostaviť anamnézu a čo všetko z nej vyčítať. Ďalej vám ukážeme základné funkčné testy, ktoré konfrontujeme s vyšetrením skrátených svalových skupín, prípadne doplníme o vyšetrenie hypermobility. Pochopíte prečo opakujete stále rovnaké chyby v technike cvičenia a ako sa ich konečne zbaviť. Veríme, že nájdete množstvo inšpirácie a získate veľa cenných informácií.

Zdroje k článku

  1. http://www.ruvzlm.sk/oddelenie/opz/drz-stoj-bro.pdf
  2. obrázky: www.mediologiest.com
  3. www.peverellchiropractic.co.uk
  4. www.uclan.ac.uk
  5. www.rungeekrundisney.com

Páčil sa Vám tento článok? Dajte mu Like!

Prečítajte si niektorý z našich najnovších článkov

Je darčekový poukaz dobrý darček pod stromček?

Najkrajšia vec na vzdelaní je tá, že nám ho nikto nemôže vziať, nemusíme si ho poistiť a zdokonaľovaním získa na cene!

Čím ma šokoval Mulligan koncept?

Povedal, že tento kurz by sme mali začať organizovať, pretože je skvelý. Tak sme sa pustili do práce...

Ako použiť strečing správne, aby nezabil vaše výsledky?

Strečing vo fyziotréningu – dokážete využiť jeho potenciál?

Je bolesť pri cvičení a športe práca pre trénera alebo fyzioterapeuta?

Je vaše telo dostatočne pripravené na cvičenie a šport? Mnohokrát nie a to môže viesť ku vzniku bolestí. Pomôže Vám s nimi tréner alebo fyzioterapeut?

Diskusia k článku