Ako nájsť príčinu bolesti oporno - pohybového aparátu?

Ktoré metódy vám pomôžu nájsť príčinu bolesti a vybrať najlepší spôsob jej liečby?



Každý sval potrebuje denne aspoň 300 primerane intenzívnych podnetov aby sa rozvíjal, alebo minimálne 200 aby neochaboval. V porovnaní s obdobím pred 100 rokmi máme v súčasnosti asi o 2/3 pohybu menej ako to bývalo. Napriek tomu má naše telo stále rovnaké potreby a pohyb je jednou z najdôležitejších. Na úroveň našej telesnej zdatnosti je mimoriadne citlivá najmä chrbtica. V priemere až 80% dospelej populácie trpí bolesťami chrbta. Podľa regionálneho úradu verejného zdravotníctva na Liptove je až 90% bolestí chrbtice spôsobených svalovou nerovnováhou. Je to nepomer sily a aktivity svalových skupín, ktoré spevňujú jednotlivé kĺby.

Vznik takejto nesúhry, čiže dysbalancie, často vedie k preťažovaniu segmentov, pohybu v neprirodzených smeroch a rovinách. Dlhodobý nefyziologický pohyb býva predzvesťou vzniku zranení alebo bolestí a to nielen u športujúcich ľudí, ale rovnako aj u tých pasívnych a so sedavým zamestnaním.

Odborníci ako prevenciu najčastejšie odporúčajú všestrannú a pravidelnú športovú aktivitu, ktorá vás bude baviť a prinášať vám radosť. Šport vám pomôže odbúrať pracovný stres, prísť na nové myšlienky, povzbudiť činnosť najdôležitejších orgánov, udržiavať alebo zlepšiť telesnú výkonnosť a podporiť imunitu.

Ak ste ale so starostlivosťou o svoje telo dlho váhali, preťažovali ho iba jednostranne alebo neprimerane a máte už určité problémy s oporno - pohybovým aparátom, nevystačíte si so všeobecnými odporúčaniami. V takomto prípade je vhodné dôkladne zhodnotiť doterajšie aktivity a súčasný zdravotný stav, ku ktorému ste sa dopracovali. V diagnostike oporno - pohybového aparátu je dôležité pomocou funkčných testov odhaliť porušené pohybové vzory a následne ich analyzovať. Ak doplníte tieto testy o vyšetrenie skrátených a oslabených svalov, podložíte ich súvislosťami zo správne zostavenej anamnézy, prídete na to, čo ste robili zle a ako to odstrániť. Potom si stačí vybrať zo širokej palety posilňovacích, naťahovacích alebo kompenzačných cvičení, ktoré vám prinavrátia stratenú pohodu a radosť z bezbolestného pohybu.

Rozhodli sme sa, že vám v tomto smere ukážeme čo najviac dostupných možností a veríme, že v nich nájdete veľmi užitočné informácie. Nadviazali sme preto spoluprácu s odborníkmi z praxe. Okrem článkov, ktoré si budete môcť kedykoľvek prečítať na Zdravo a Fit.sk sme pripravili prvý seminár s názvom Diagnostika pohybového aparátu vo fitness centre, na ktorom vás naučíme ako správne zostaviť anamnézu a čo všetko z nej vyčítať. Ďalej vám ukážeme základné funkčné testy, ktoré konfrontujeme s vyšetrením skrátených svalových skupín, prípadne doplníme o vyšetrenie hypermobility. Pochopíte prečo opakujete stále rovnaké chyby v technike cvičenia a ako sa ich konečne zbaviť. Veríme, že nájdete množstvo inšpirácie a získate veľa cenných informácií.

Zdroje k článku

  1. http://www.ruvzlm.sk/oddelenie/opz/drz-stoj-bro.pdf
  2. obrázky: www.mediologiest.com
  3. www.peverellchiropractic.co.uk
  4. www.uclan.ac.uk
  5. www.rungeekrundisney.com

Páčil sa Vám tento článok? Dajte mu Like!

Prečítajte si niektorý z našich najnovších článkov

Výživa a prevencia 2019

Pozývame Vás na medzinárodnú konferenciu venovanú výžive a prevencii, ktorú spoluorganizujeme so Slovenskou asociáciou pre výživu a prevenciu. 

Je bolesť pri cvičení a športe práca pre trénera alebo fyzioterapeuta?

Je vaše telo dostatočne pripravené na cvičenie a šport? Mnohokrát nie a to môže viesť ku vzniku bolestí. Pomôže Vám s nimi tréner alebo fyzioterapeut?

Hľadáme nového člena tímu - FYZIOTERAPEUTA

Pracujete ako fyzioterapeut a milujete svoju prácu? Chcete byť súčasťou skvelého tímu v peknom a novom zariadení?

MUDr Jiři Dostal- Laktát a jeho úloha v športovom tréningu

Aktuálne informácie o úlohe laktátu v športovom tréningu od MUDr. Dostála

Diskusia k článku