Ako využiť fyziotréning pri manažmente klienta?

Aby sme klientom dokázali pomôcť musíme pristúpiť k rozsiahlej zmene ich myslenia.

Zverejnené 28.09.2020, 02:31
Ako vystúpiť zo začarovaného kruhu, ktorý som predostrel v predošlom článku? Ak ste ho nečítali, vráťte sa k nemu, aby Vám nasledujúce myšlienky zapadli do celkového kontextu. Aby sme klientom dokázali pomôcť musíme pristúpiť k rozsiahlej zmene ich myslenia. Nestačí ich zbaviť bolesti, musia pochopiť že akonáhle sa vrátia k tomu čo robili doteraz, ich problém sa vráti či už v rovnakej alebo inej podobe. Učím ich preto zásadám myšlienky fyziotréningu. Ide o metodiku, ktorá stojí na 6 neoddeliteľných krokoch.
 
1) Diagnostika: Diagnostikou zistím, ktoré svaly zohrávajú najvýznamnejšiu úlohu v klientovom mechanizme zlého držania tela a podporujú tak creep fenomén. V poslednej dobe sa stále častejšie stretávam s inhibovaným m. quadratus lumborum na jednej strane, hyperaktívnym na druhej strane. Častým zdrojom problémov býva aj jednostranné oslabenie sedacích svalov, ktoré môže byť „negatívne podporené“ aj sedením s prekríženou alebo prisadnutou nohou. Neraz sú dôležitým faktorom aj jazvy po úrazoch či operáciách, ktoré dokážu ovplyvniť celé svalové reťazce.

2) Uvoľnenie hypertonických svalov: Pri prvej spolupráci s klientom sa mi osvedčilo použiť bankovanie alebo iný pasívny postup. Klient sa pohodlne leží a sústredí sa na to, čo mu hovorím. Vysvetľujem mu ktoré svaly má preťažené a uvádzam príklady, ktoré sú častou príčinou tohto stavu. Má možnosť identifikovať sa v týchto šablónach. Následne mu vysvetlím, že uvoľnenie bude mať okamžitý efekt,  ale že nepretrvá dlhšie ako 24 hodín. Ak si chce pocit zmiernenia bolesti udržať, musí v tom pokračovať aj sám. Naučím ho preto 1 - 2 uvoľňovacie cvičenia na problematický sval. Môže to byť využitie masážnej loptičky, rollera alebo pasívny strečing konkrétneho svalu.

3) Dynamický strečing: Dynamický strečing problematického svalového reťazca. Následne ukážem klientovi jedno cvičenie, ktoré je dôležité aby sa naučil ako utlmiť aktivitu hypertonického svalu pri kontrahovaní jeho antagonistu a vykonávaní iných pohybov. Príklad: Ak natrafím na hypertonický m. iliopsoas, môžem využiť nasledujúce cvičenie.

4) Aktivačné cvičenia: V ďalšom kroku klientovi poviem, že uvoľnenie svalu mu síce prinesie úľavu, ale jeho problém sa vráti. Vysvetlím mu, ako mu konkrétny spôsob sedenia spôsobuje tuhnutie problematického svalu. Môže to však ovplyvniť cielenou stimuláciou iného posturálneho svalu, či už antagonistu alebo synergistu, ktorý tento problém eliminuje. Vďaka tomu spraví prvý krok k aktívnemu riešeniu svojho problému. Výborným doplnkovým cvičením môže byť k vyššie uvedenému naťahovaciemu cvičeniu bočný plank na posilnenie oslabeného m. quadratus lumborum na rovnakej strane, alebo m. gluteus maximus na zlepšenie pozície panvy a driekovej chrbtice.

5) Posilňovacie cvičenia, rozvoj pohybového aparátu: Ak na klientovi vidím, že je nepravdepodobné, že by chcel k riešeniu problému pristupovať aktívne,kroky 5 a 6 dodržiavať nebude. Piaty krok je z pohľadu mojej práce rozhodujúci. V tomto bode sa presúva moje vložené úsilie do „zodpovedných rúk klienta“. Vysvetlím mu ako mu pravidelná aktivita pomôže budovať kapacitu pohybového aparátu a lepšie zvládať fyzické zaťaženie. V krátkodobom intenzívnom ale prchavom nadšení ho brzdím. Vysvetlím mu, že vôbec od neho nepotrebujem aby cvičil každý deň 1 hodinu. Spoločne zostavíme plán aktivít, ktoré by mohli byť užitočné. Ak chodieval s partnerom/ partnerkou na turistiku, vymyslíme konkrétny plán na malý víkendový výlet. Dohodneme si ďalší termín stretnutia, kde by som ho naučil 15 minútovú zostavu cvičenia na doma. Venoval by sa jej 3 krát v týždni. Ako ukážku mu spravím zostavu 3 cvičení, ktoré by boli pre neho ideálne a odcvičíme si z nich po jednej sérii. Mohli by to byť napríklad drepy, zaťahovanie lopatiek v ľahu na bruchu a ťažšia verzia bočného planku z kroku 4. Zároveň si zopakujeme cvičenia z bodov 2 – 4. Ak klient pochopí význam systematického zaťažovania pohybového aparátu a svedomito sa do neho pustí, šťastný koniec už klope na dvere.

6) Domáce úlohy a autoterapia: V poslednom kroku klientovi zhrniem čo som zistil a odkiaľ jeho problém pramení. Zopakujem mu že najproblematickejší sval si uvoľní napríklad masážnou loptičkou alebo statickým natiahnutím. Tomuto úkonu by mal venovať približne minútu. Druhú minútu bude tvoriť naťahovacie cvičenie z kroku 3. Tieto dve aktivity si zopakuje 2x (celkovo 4 minúty). Aby sa mu problém nevrátil, bude mať 2 cvičenia z kroku 4, ktoré rovnako zaberú 4 minúty. Vysvetlím mu, že háčik spočíva v tom, že mozog na tieto pozitívne stimuly rýchlo zabudne a preto je potrebné tieto cvičenia pravidelne opakovať. Čím častejšie, tým lepšie. Nevyhnutné minimum bude predstavovať 2x denne, ideálne by bolo 3 ale to už nechám na neho. Skúsenosť mi ukazuje, že praktické a konkrétne riešenie vo forme 4 presných cvičení (menej ako 10 minút) je „obeta“ ktorú vynaloží väčšina mojich klientov. Odcvičia si svojich 8 minút ráno a 8 večer. Táto porcia má stimulovať CNS žiadaným smerom a klient začína cítiť prvé zmeny prakticky ihneď. Po troch dňoch si s klientom zavolám alebo napíšem, aby som si overil ako mu cvičenie ide a podporím ho v jeho úsilí. Vysvetlím mu, že toto je jasným dôkazom že ma nepotrebuje v dosahovaní svojho cieľa a že to dokáže s trochou disciplíny aj sám. Ak vidím, že sa snaží a toto myslenie sa mu páči, pripomeniem mu cvičenia z kroku 5, ktoré by mohol zaradiť 1 - 2 krát v týždni k dohodnutej prechádzke. Týmto cvičením by nahradil jedno ranné alebo večerné 8 minútové cvičenie. V tomto by bola ideálna porcia 3 série po 10 – 15 opakovaní z každého cvičenia. Takéto cvičeniu mu zaberie asi 15 minút a väčšina ľudí sa nechá ľahko nahovoriť. Po cvičení majú zo seba výborný pocit a sú hrdí, že sa prekonali. A vlastne to ani nebolo také zlé ako si mysleli. V tomto bode sme dosiahli malý krok pre ľudstvo ale veľký krok pre jedného klienta. Vybral sa cestou aktívnej starostlivosti o svoje zdravie. A ja môžem byť jeho sprievodcom, ktorým mu každý jeden krát ukáže niečo zaujímavé a pomôže mu pochopiť viac. Krok za krokom, vždy však iba o málo viac. Využijem tak princíp progresívneho zaťažovania a klient cíti ako sa priebežne zlepšuje. Nikdy však od neho nevyžadujem obrovské jednorazové úsilie. Vediem ho k tomu aby pracoval na seba sústavne a radšej v malých pravidelných dávkach. Efekt je tak oveľa lepší a trvácnejší.

Metodika fyziotréningu - 6 esenciálnych súčastí

 
Verím, že v tomto článku môžete nájsť inšpiráciu pre svoju prácu. Otvorene som Vám predstavil spôsob akým pracujem a ktorý prináša mojim klientom skvelé výsledky. Upravte si ho tak aby rešpektoval vašu výnimočnosť a vyhovoval vašim klientom. Pridajte sa do diskusnej skupiny Fyziotréning – vzdelanie pre fyzioterapeutov a trénerov. Nájdete v nej ďalšiu inšpiráciu a budem rád ak sa podelíte o svoje skúsenosti aj s ostatnými. Všetci máme spoločný cieľ – pomáhať svojim klientom.

Diskusia k článku

Podobné články