Akým rizikám sa vystavujú fajčiari športovci a nešportovci?

Dokáže vám cvičenie pomôcť odnaučiť sa fajčiť? Ako fajčenie ovplyvňuje výkonnosť? Aké riziká to so sebou prináša?


Dnes si povieme niečo o cigaretách a ich vplyvu na náš organizmus z hľadiska športovania. Je fajčenie popri cvičení príliš veľké zlo, tak ako si väčšinou myslíme?

Asi by ste neverili, že výfukové plyny z áut obsahujú menej škodlivín ako cigaretový dym. Cigarety obsahujú dechtové látky – škodliviny, ktoré sa ukladajú v pľúcach, dokonca už od prvej cigarety a aj po ukončení fajčenia, ostanú v pľúcach až do konca života.  

Samozrejme, čo sa týka cvičenia a fajčiarov, táto skutočnosť by mala byť pre nich dokonca záväzná. Fajčenie preukázateľne zhoršuje športový výkon. Šport samotný, ale dokáže byť veľmi nápomocný prostriedok, ktorý vám pomôže odnaučiť sa fajčiť.

 

 

V skutočnosti fajčiari, ktorí vykonávajú cvičenie 15 minút denne majú až o 55 % väčšiu pravdepodobnosť, že prestanú fajčiť, ako fajčiari, ktorí nevykonávajú žiadnu pohybovú aktivitu. Informovalo o tom americké National Public Radio. Pre tých, ktorí sa tak či tak nedokážete zbaviť nákupu cigariet odporúčame minimálne 30 minútovú pohybovú športovú aktivitu, ktorá sa podľa výskumov postará o pár rôčkov života na viac. Konkrétne tak môžete zlepšiť kvalitu života a predĺžiž ho aj o 3,7 roka. Jedna štúdia z Harvardskej Univerzity zistila, že fajčenie cigariet je silným prediktorom nárazového pitia. Štatistika hovorí, že z 17 592 študentov fajčia cigarety dvakrát viac nešportovci ako športovci. Takže predsa – športovci, sme na tom lepšie ! :) 

Takto sa odnaučíte fajčiť!

Ako som už spomínala, cvičenie pomáha fajčiarom „zakopať“ tento zlozvyk, o čom svedčia dve štúdie. Štúdia z Brown Univerzity School of Medicine v Providence (mesto v Rhode Island) pozorovala 281 žien, ktoré mali sedavé zamestnanie a dlhodobo fajčili. Dospeli k záveru, že ženy, ktoré začali intenzívne cvičiť, mali dva krát vyššiu úspešnosť v odvykaní od fajčenia. Dokonca väčšina z nich zostala najmenej ďalšie dva mesiace nefajčiarkami aj po prerušení cvičenia v porovnaní so ženami, ktoré cvičenie nevykonávali. Prirodzene sa cvičiacim ženám upravila aj ich telesná hmotnosť.

 

 

Detailná štúdia z Národného zdravotného výskumného inštitútu vykonávala pozorovanie od roku 1996 až do roku 2008. Sledovala 434 190 ľudí v Taiwane a dospela k záveru, že fajčiari, ktorí sa aktívne venovali športovým aktivitám dosiahli až 55 % vyššiu pravdepodobnosť, že skončia s fajčením a až 43 % pravdepodobnosť, že sa viac k fajčeniu nevrátia v porovnaní s ľuďmi, ktorí žiadnu športovú aktivitu nevykonávali.

Aké riziká vám hrozia?

Ako som už písala, cvičenie je pre fajčiarov prínosné, no musíte dbať na dôležitú vec. Fajčenie dve hodiny po začatí cvičenia je príliš riskantné. Fajčenie zoviera koronárne tepny a obmedzuje schopnosť krvi dodávať kyslík cez tepny do srdca. Tento účinok je vysoko zosilnený krátko po cigarete. Nedostatok kyslíka môže spôsobiť srdcový infarkt! Vedeli ste, že riziko infarktu klesá až po 24 hodinách od poslednej cigarety? A že sa jeho výskyt po roku zníži až o polovicu?

Svaly počas zaťaženia vyžadujú neustály prísun kyslíka. U fajčiarov je časť väzbovej kapacity hemoglobínu (schopnosť viazať kyslík, zabezpečuje prenos a výmenu dýchacích plynov) pre kyslík vyradená naviazaným oxidom uhoľnatým. Ten vzniká pri spaľovaní veľkého množstva chemických látok v cigaretovom dyme. Pre kyslík už  tak neostáva na červenej krvinke voľné miesto. Krv nedokáže doviesť kyslík v takom množstve, v akom je potrebný.

Na základe zníženého prekrvenia svalov sa zvyšuje riziko zranenia väzov, šliach, svalov a kostí. Naviac bráni telu v rýchlej regenerácii.

 

 

Ďalšie benefity cvičenia

Cvičenie u fajčiarov je prospešné. Treba ale myslieť na to, že fajčenie pôsobí veľmi negatívne na vašu výkonnosť a zhoršuje váš výkon. Čo sa týka kontroly cholesterolu, nefajčiari, ktorí vykonávajú cvičenie minimálne 20 minút denne počas piatich týždňov, efektívne znižujú riziko ochorení srdca, pretože množstvo „dobrého“ cholesterolu v krvi sa výrazne zvýši, no fajčiarom s identickým zaťažením sa zvyšovanie dobrého cholesterolu nepodarí. Fajčenie spôsobuje taktiež dýchavičnosť, nevoľnosť pri cvičení, znižuje pozitívny vplyv na fyzickú kondíciu. Fajčiari majú taktiež menšiu svalovú silu a pružnosť, zvyšuje sa u nich riziko osteoporózy. Fajčenie výrazne zhoršuje vytrvalosť, zvyšuje krvný tlak zúžením ciev a núti srdce pracovať viac chaoticky.

Verili by ste mi, že som si v živote ani nepotiahla z cigarety? A že ma to stále vôbec neláka? A čo vás? Už ste to skúsili? Aké máte na to spomienky? Raz a nikdy viac, alebo vás cigarety už prenasledujú niekoľko rokov a neviete pred nimi ujsť?

Nezabúdajte, že pohybová aktivita vám prospieva, rovnako fajčiarom aj nefajčiarom. Nezanedbávajte výstrahu, o ktorej ste sa dočítali v našom článku. S cigaretami je spojených mnoho ďalších rizík. Kedykoľvek sa s vašimi otázkami obráťte na nás - trénerov a odborníkov v Zdravo a Fit. Vždy vám s radosťou poradíme.

Zdroje k článku

  1. http://healthyliving.azcentral.com/can-exercise-smoke-cigarettes-10406.html
  2. http://www.ulekare.cz/clanek/cigarety-pripravuji-sportujici-kuraky-o-vyssi-fyzicky-vykon-15762
  3. http://ona.idnes.cz/plice-si-pamatuji-i-jedinou-cigaretu-podivejte-se-jak-vypadaji-po-letech-1n9-/zdravi.aspx?c=A100414_082013_vase-telo_pet
  4. http://static.cdn.markiza.sk/media/a501/image/file/21/0087/Qo4i.fajcenie_jpg.jpg
  5. http://thumbs.dreamstime.com/z/sport-yes-smokimg-no-stop-smoking-14209120.jpg
  6. http://steroid-anabolic.com/forum/img/kur_sport.jpg
  7. http://www.grreporter.info/en/sites/default/files/smoking%20(3).jpg

Páčil sa Vám tento článok? Dajte mu Like!

Prečítajte si niektorý z našich najnovších článkov

Výživa a prevencia 2019

Pozývame Vás na medzinárodnú konferenciu venovanú výžive a prevencii, ktorú spoluorganizujeme so Slovenskou asociáciou pre výživu a prevenciu. 

Je bolesť pri cvičení a športe práca pre trénera alebo fyzioterapeuta?

Je vaše telo dostatočne pripravené na cvičenie a šport? Mnohokrát nie a to môže viesť ku vzniku bolestí. Pomôže Vám s nimi tréner alebo fyzioterapeut?

Hľadáme nového člena tímu - FYZIOTERAPEUTA

Pracujete ako fyzioterapeut a milujete svoju prácu? Chcete byť súčasťou skvelého tímu v peknom a novom zariadení?

MUDr Jiři Dostal- Laktát a jeho úloha v športovom tréningu

Aktuálne informácie o úlohe laktátu v športovom tréningu od MUDr. Dostála

Diskusia k článku