Bolesť, ktorá vystreľuje do nohy, nemusí byť iba z platničky

Syndróm m. pririformis vyriešite pomocou princípov fyziotréningu.

Zverejnené 29.09.2020, 03:34
Nie každá bolesť, ktorá vystreľuje do nohy, musí byť problém vysunutej platničky. Môže ísť aj o pomerne častý syndróm m. pririformis (syndróm hruškovitého svalu). Popisuje sa ako bolestivý stav, pri ktorom klient pociťuje bolesť alebo diskomfort v oblasti sedacej časti, prípadne bedier a vyžarovanie v oblastiach inervovaných nervus sciaticus.

Bolesť, ktorá vystreľuje do nohy, nemusí byť iba z platničky - musculus piriformis syndrome

Syndróm musculus piriformis sa rozdeľuje na dva základné typy:
Prvý typ – označovaný ako primárny.
Je spôsobený anatomickými danosťami klienta a predispozíciami nervus sciaticus a hruškovitého svalu. Štatisticky ide o zriedkavý stav a stretne sa s ním iba málokto.

Druhý typ – označovaný ako sekundárny. Najčastejšie je spôsobený úrazom, pádom alebo iným traumatologickým podkladom. Môže byť zapríčinený aj operačným zákrokom, alebo poranením pri ktorom došlo k dlhšie trvajúcej ischémii v postihnutej oblasti (zhoršeniu prietoku krvi). Ischémiu v oblasti musculus piriformis môže spôsobiť napríklad aj šikmé (prípadne iné nefyziologické) sedenie, napríklad sedenie na peňaženke v zadnom vrecku nohavíc.
Skôr než sa pustíte do cvičení na riešenie problému, uistite sa, že nejde o problém platničky. Ten sa vyskytuje štatisticky častejšie v porovnaní so syndrómom musculus piriformis. Pre overenie vám odporúčam spraviť napínací manéver (lasegue sign/ straight leg raise test), prípadne iné testy s ktorými pracujete.
Bolesť, ktorá vystreľuje do nohy, nemusí byť iba z platničky - Lasequova skúška (Lasegue sign)

Následne postupujte podľa protokolu fyziotréningu:
1) Uvoľnite hypertonický m. piriformis pomocou rollera
2) Nadviažte na jeho útlm dynamickým strečingom
3) Aktivujte bočné pelvifemorálne stabilizátory
4) Zamerajte sa na posilnenie sedacích svalov
5) Vyvarujte sa polohám, ktoré môžu viesť k návratu problému



V prípade že uvedeným postupom nedosiahnete redukciu symptómov a zlepšenie stavu, overte či bola diagnóza syndróm musculus piriformis správna. Ak áno, skontrolujte techniku vykonávaných cvičení alebo nájdite ich vhodnejšie varianty.

Autorom článku je PaedDr. Oliver Poór - pôsobí ako fyzioterapeut, tréner a lektor vo Fyzio centre Zdravo a Fit. Je autorom novej facebookovej skupiny s cieľom vzdelávať sa: Fyziotréning - vzdelanie pre fyzioterapeutov a trénerov. Je zakladateľom Zdravo a Fit - spoločnosti zameranej na vzdelávanie trénerov, fyzioterapeutov, organizáciu odborných kurzov a konferencií.

Zdroje k článku

  1. Obrázok laseg sign: https://images.app.goo.gl/T3Nf73SDEdfToBBq8
  2. obrázok musculus piriformis: https://images.app.goo.gl/HdNmpWQqh9ncPhUJ6

Diskusia k článku

Podobné články