Čo spraví pivo s regeneráciou po tréningu?

Radi si doprajete po tréningu pohár piva s kamarátmi? Čo to ale spraví s vašou regeneráciou?


Aj ten najzanietenejší športovec potrebuje občas trocha vypnúť. Niektorí ľudia si po piatkovom tréningu radi zájdu s kamarátmi na pivo. Ak sa to ale zvrhne, víkendová flámovačka často končí takzvanou “kocovinou”. Pondeľkový tréning potom býva súbojom nielen s činkami, ale aj so sebou samým. Zameral som sa teda na to, akú odozvu na svalový rast bude mať niekoľko pohárov piva.

Niektoré výskumy poukazujú na to, že alkohol môže ovplyvniť rýchlosť proteosyntézy, čiže proces svalového rastu a opravy poškodených svalových vlákien. Aký efekt ale budú mať jeden alebo dva poháre na vašu regeneráciu?

Pivo po tréningu

Pivo, podobne ako iné športové nápoje, obsahuje uhľohydráty (sacharidy) a elektrolyty. To však ešte neznamená, že dokáže plnohodnotne nahradiť ionťák.

Dve zaujímavé publikované štúdie porovnávali rýchlosť pečeňovej proteosyntézy u ľudí, konzumujúcich rôzne množstvo alkoholu. Vedci zistili, že rýchlosť proteosyntézy sa menila v závislosti od množstva požitého alkoholu. U ľudí, ktorí vypili 71 gramov čistého alkoholu (čo zodpovedá približne piatim pivám), sa proteosyntéza spomalila o 24 %. Dobrou správou však je, že množstvo 28 gramov alkoholu (približne 2 pivá) nemalo zásadný vplyv na rýchlosť proteosyntézy.

S tým sa stotožňuje ďalšia štúdia, ktorá potvrdila, že 70 kilogramová osoba, ktorá vypila 7 pív, mala spomalenú proteosyntézu. Tomuto procesu nedokázal zabrániť ani príjem 25 gramov proteínu (štandardný potréningový proteínový shake).

Tieto výsledky jasne poukazujú na to, že konzumácia 5 a viac pív na jedno posedenie významne spomalí vašu regeneráciu a svalový rast. Dobrou správou ale ostáva, že pokiaľ si dokážete zájsť skutočne “iba na jedno”, váš svalový rast tým neutrpí.

Alkohol a testosterón

Testosterón je kľúčový pre svalový rast. Zjednodušene povedané, čím máte prirodzene viac testosterónu, tým ľahšie by ste mali naberať svalovú hmotu. Malé dávky alkoholu (2 pivá pre 70 kg človeka) zvýšili množstvo cirkulujúceho testosterónu o 17 %. Toto množstvo však na zrýchlenie samotnej proteosyntézy nestačí. Dúfam, že ste pozorne čítali aj predošlé riadky a nebudete skúšať systém viac pív = viac testosterónu, nefunguje to. Pri viacerých pivách hladina testosterónu opäť klesá.

Dokonca bolo preukázané, že aj stredná konzumácia alkoholu (3 - 4 pivá) viedla k poklesu hladiny testosterónu. Tento efekt bol výraznejší, ak ľudia konzumovali alkohol denne, po dobu 3 a viac týždňov. Takéto pravidelné hýrenie dokáže zásadne zraziť vaše tréningové úsilie na kolená.

Záver

Milovníci piva, trocha zvoľnite. Je potrebné spraviť ďalšie štúdie, ktoré by potvrdili a bližšie objasnili niektoré vzťahy. Zaujímavá by bola štúdia, aký vplyv na regeneráciu by mala denná konzumácia 1-2 pív.

Zatiaľ platí, že pokiaľ je pre vás odmenou jedno pivo po tréningu, nemusíte sa báť. Pokiaľ sa to ale zvrhne na posedenie s 5 a viac pivami, prípadne s tvrdým alkoholom, vaše tréningové úsilie vychádza nazmar.

Zdroje k článku

  1. Parr E. B. - Alcohol ingestion impairs maximal post-exercise rates of myofibrillar protein synthesis following a single bout of concurrent training in PubMed
  2. Obrázky: http://ikeepittight.com/
  3. http://uproxx.com/
  4. http://www.musclemag.com/
  5. http://www.flexonline.com/

Páčil sa Vám tento článok? Dajte mu Like!

Prečítajte si niektorý z našich najnovších článkov

Neutrálna stabilita a pohyb mimo nej

Čo je neutrálna stabilita a prečo sa netreba báť ísť pri pohybe i mimo ňu?

Ako sa zrodila nová terapeutická vazelína

Prečo som sa rozhodol si vytvoriť vlastnú vazelínu? V čom bude iná, aké bude jej využitie a s kým spolupracujem na produkte?

Zranenia hamstringov

Článok o zraneniach hamstringov, O liečbe tohto zranenia ale aj o samotnej prevencii.

Grilované broskyne s čokoládovým krémom

Grilované broskyne s čokoládovým krémom, ako fit dezert bez cukru!

Diskusia k článku