Domáce sójové mlieko

Nechcete utrácať množstvo peňazí za mlieko? Urobte si zdravšiu a lacnejšiu alternatívu priamo doma!



Japonci pijú šálku sójového mlieka každé ráno a považujú ho za zdroj sily a energie.

Pre ľudí citlivých na laktózu je sójové mlieko výborná prirodzená a chutná alternatíva. Pri domácej výrobe tohto mlieka  je cena produktu lacnejšia ako kúpa kravského mlieka. Tak isto obsahuje o polovicu viac bielkovín ako kravské mlieko.

 Pravdou je, že obsah sóje je naozaj výnimočný. Sója je označovaná ako rastlina budúcnosti. Už teraz sa používa ako náhrada mäsa pre vegetariánov a ako náhrada mlieka pre vegánov, najmä pre jej vysoký obsah bielkovín. Okrem sójového mlieka si ju môžete dopriať aj v podobe lahodného tofu.

Doba prípravy: 40 minút

Ingrediencie:

300 g sójových bôbov na cca 3 l mlieka

Štipku soli

Sladidlo (umelé sladidlo, agáve, med )

3,5 litra vody

        Sójové bôby namočíme do studenej vody na noc (12 hodín) aby nám zmäkli a nasiakli vodu.

    Po 12 hod. sójové bôby dôkladne prepláchneme a preberieme od chybných bôbov ktoré sú tmavšie.

Prepláchnuté bôby dáme do hrnca , v ktorom ich budeme variť . Zalejeme ich cca litrom vody aby sa nám dobre mixovali.

                                                      Rozmixujeme ale nie úplne na kašu.

Prilejeme zvyšné množstvo vody , štipku soli a privedieme k varu. Mlieko občas premiešame aby nám neprihorelo.

Tým ako sa nám začne mlieko zohrievať sa bude tvoriť biela pena ktorú musíme odoberať bokom. Keď nám mlieko zovrie treba dávať pozor aby nám nevykypelo. Stíšime ho na slabý oheň a varíme 30 minút. Počas varenia odoberieme aj kožku ktorá sa tvorí na povrchu.

Po dovarení precedíme do druhej nádoby mlieko cez sitko ktoré sme vystlali čistou utierkou . Dochutíme sladidlom podľa svojej chuti. Ideálne je 1PL na liter agáve. Nazdravie!

Vedľajší produkt ktorý nám vznikol sa volá okara, z ktorej sa dajú pripraviť sójové tyčinky, sójový hamburger, sójové fašírky...

Aj napriek jej obsahu ju však niektorí odborníci neodporúčajú konzumovať viac ako dvakrát týždenne .Podľa niektorých výskumoch je dokonca nevhodná pre tehotné, kojace ženy a malé deti, ale aj ľudí, ktorí plánujú počatie potomka. Sója totiž obsahuje nízku koncentráciu estrogénu, ale aj genisteínu. Je to látka, ktorá je podobná ženskému pohlavnému hormónu a znižuje kvalitu spermií a zvyšuje tak riziko neplodnosti.

Sójové mlieka v tekutej forme

Sójové mlieka v tekutej forme predstavujú vhodnejšiu alternatívu chemicky upravených práškových foriem. Chemická úprava tukov nie je nutná, ich konzumácia by však mala byť v obmedzenej miere pre obsah izoflavónov s goitrogénným účinkom (poškodzujúcim činnosť štítnej žľazy). Existuje množstvo dôkazov, že niektoré z izoflavónov nájdené v sóji, vrátane genisteínu a equolu sú inhibítormi štítnej peroxidázy, enzýmu ktorý premieňa T3 na T4 (hormóny štítnej žľazy).
Sójové mlieka v tekutej forme – áno, ale v obmedzenom množstve ako doplnok stravy.

 

.

Páčil sa Vám tento článok? Dajte mu Like!

Prečítajte si niektorý z našich najnovších článkov

Je bolesť pri cvičení a športe práca pre trénera alebo fyzioterapeuta?

Je vaše telo dostatočne pripravené na cvičenie a šport? Mnohokrát nie a to môže viesť ku vzniku bolestí. Pomôže Vám s nimi tréner alebo fyzioterapeut?

Hľadáme nového člena tímu - FYZIOTERAPEUTA

Pracujete ako fyzioterapeut a milujete svoju prácu? Chcete byť súčasťou skvelého tímu v peknom a novom zariadení?

MUDr Jiři Dostal- Laktát a jeho úloha v športovom tréningu

Aktuálne informácie o úlohe laktátu v športovom tréningu od MUDr. Dostála

Neutrálna stabilita a pohyb mimo nej

Čo je neutrálna stabilita a prečo sa netreba báť ísť pri pohybe i mimo ňu?

Diskusia k článku