Doplnky výživy – súťaž!

Kedy a aké doplnky výživy používať?


Dnes sme si pre vás vybrali niečo z oblasti výživových doplnkov. Niekoľko rokov dozadu sme počuli maximálne o srvátkovom proteíne a dneska už je tých doplnkov toľko, že niekedy ani nevieme čo je vlastne potrebné alebo vhodné a čo na druhej strane je len nafúknutý marketingový ťah.

Skôr než začneme s priblížením dvoch asi najpoužívanejších doplnkov výživy, uvedieme si pár zaujímavých informácií.

Doplnky výživy môžu zahŕňať vitamíny, minerály, byliny, mäsité doplnky, prírodné doplnky stravy a ďalšie produkty používané na zvýšenie nutričného obsahu potravy. Tieto doplnky sa používajú na mnohé účely. Môžu byť ku suplementované za účelom doplnenia chýbajúcej zložky potravy, navýšenia niektorých makronutrientov, podporu celkového zdravia, doplnenie energie, poskytujú podporu pre imunitný systém alebo môžu znižovať riziká vzniku rôznych ochorení. Ich cieľom môže byť aj podpora a zlepšenie športového výkonu.

Suplementácia nie je doping!

Niekedy ľudia pojmy suplementácia a doping považujú za synonymá, je však medzi nimi kľúčový rozdiel. Doplnky výživy neobsahujú látky, ktoré sú zaradené do zoznamu zakázaných látok. Patria sem napríklad:

  • Sacharidovo – proteínové prípravky – hlavne v objemovej fáze vo fitness, obsahujú viac sacharidov ako bielkovín (označované aj ako gainery)
  • Proteínové prípravky – nárast čistej svalovej hmoty, obsahujú viac bielkovín ako sacharidov
  • Aminokyseliny – BCAA (branched – chain amino acid)
  • Spaľovače tukov – prevažne na báze podpory metabolizmu
  • Kĺbová výživa
  • Športové nápoje – obsahujú rýchlo vstrebateľné látky ako sacharidy, minerály aj vitamíny
  • Rehydratačné nápoje – izotonické a hypotonické
  • Prípravky na regeneráciu
  • Športové cereálne zmesi – používané hlavne ku raňajkám

 

Súčasťou balíčka doplnkov výživy, ktorý môžete teraz vyhrať je micerálny kazeín „Kompava Micellar Casein“ a iontový nápoj „aone PEP – UP Hypodrink. Tieto ceny do súťaže venoval Protrening.sk.

Micerálny kazeín

Kazeín často nazývame aj ako nočný proteín. Má vysoký podiel bielkovín, ktoré majú tendenciu pomalého, postupného uvoľňovania a to až po dobu 7 hodín. Kazeíny poznáme vo forme sladkého, kyslého kazeínu, alebo vo forme micelárneho kazeínu, ktorý si rozoberieme v tomto článku. Táto forma kazeínu je najdokonalejšie prepracovaná a na jej spracovanie sa kladú vysoké nároky. Pomenovanie micelárny je odvodené od spracovania vo výrobe, kde sa na mlieku tvoria micely, teda bublinky.

Pri porovnaní proteín vs. kazeín nemôžeme jednoznačne uzavrieť, ktorý je lepší. Závisí to hlavne od obdobia prípravy, v ktorej sa nachádzame. Oba produkty majú svoje výhody. Čo sa týka obsahu, v kazeíne je glutamín a leucín v menšom množstve. Glutamín patrí medzi najviac vyskytujúcu sa aminokyselinu vo svaloch. Je dôležitý pre rast, regeneráciu a ochranu svalových vlákien. Leucín sa veľkým podielom zúčastňuje na náraste svalovej hmoty. Spolu s isoleucínom a valínom patrí ku aminokyselinám BCAA. Z hľadiska vstrebateľnosti, srvátka z proteínu je strávená do jednej hodiny, no kazeín pôsobí až 7 hodín. Z toho vyplýva, že srvátkový proteín bude pre vás lepší po tréningu, ale kazeín bude výhodný ako posledné jedlo pred spaním, aby vaše telo malo aj počas spánku dostatok bielkovín. Nemal by chýbať u nikoho, kto sa snaží vybudovať kvalitnú svalovú hmotu. Kazeín je ale vhodný aj v rámci redukčných diét, kedy si ho môžete primiešať do jogurtu, vločiek, tvarohu a vyhnete sa tak nadbytočnému cukru, ktorý sa nachádza v ochutených verziách týchto produktov.

Kvalitný micelárny kazeín môže obsahovať ďalšie prospešné látky, ako napríklad vitamín D, horčík a enzýmy pre lepšie štiepenie a trávenie bielkovín.

Iontové nápoje

Ďalším užitočným doplnkom výživy sú iontové nápoje. Pomáhajú nielen pri dopĺňaní tekutín stratených v tréningu, ale navyše sú obohatené o vitamíny a minerály, ktoré pomáhajú udržiavať vo vašom tele rovnováhu a podporujú vás v tréningu. Delíme ich na izotonické, hypotonické a hypertonické.

Bližšie si predstavíme hypotonické nápoje, ktoré majú nižšiu osmolaritu ako organizmus človeka. Čím je osmolarita prijímaného nápoja nižšia, tým sa dokážu obsiahnuté látky rýchlejšie a ľahšie dostať do krvi. Hypotonické nápoje používame hlavne pri aeróbnych aktivitách (dlhšie trvajú individuálne a kolektívne športy, kardio vo fitku, športy v prírode) pri ktorých dochádza k veľkým úbytkom tekutín z tela. Ideálne je ak potrebujeme dodať najmä tekutiny a menšie množstvo minerálov. Niektorí nadšenci výživy využívajú komerčné hypotonické nápoje a dopĺňajú ich o ďalšie látky, ktoré im v tele chýbajú a tak si dokážu vytvoriť „ionťák na mieru“.

Kvalitný iontový nápoj môže obsahovať vitamíny, ako napríklad B1, B2, B7, B9, B12 a taktiež minerály a stopové prvky ako vápnik, sodík, horčík a draslík. Zvyčajne obsahuje nízke percento sacharidov, takže ho môžete bez výčitiek piť aj pri diéte. O tom ako pomáhajú vitamíny vášmu telu si môžete prečítať v článku VITAMÍNY.

Pravidlá súťaže a „návod“ ako vyhrať sa dozviete v článku Súťaž so Zdravo a Fit a Protrening.sk. Súčasťou balíčka doplnkov výživy je micerálny kazeín „Kompava Micellar Casein“ a iontový nápoj „aone PEP – UP Hypodrink.“ Sledujte aj ostatné naše články a zistite ako vyťažiť z tréningu a výživy maximum! Za spracovanie článku ďakujeme Monike Kazárovej.

Zdroje k článku

  1. http://medical-dictionary.thefreedictionary.com/Nutritional+Supplements
  2. IVAN MACH – Doplňky stravy – jaké si vybrat při sportu i v každodenním životě
  3. www.sportujeme.sk
  4. http://abysportnebolel.sk/trening/pitny-rezim-sportovca/
  5. http://www.kulturistika.net/iontove-napoje
  6. Obrázky: http://www.returnofkings.com/wp-content/uploads/2014/04/supplements.jpg
  7. http://www.stickybottle.com/wp-content/uploads/2014/01/Pp.jpg
  8. http://img.deseretnews.com/images/article/mcontentimage/1444319/1444319.jpg

Páčil sa Vám tento článok? Dajte mu Like!

Prečítajte si niektorý z našich najnovších článkov

Neutrálna stabilita a pohyb mimo nej

Čo je neutrálna stabilita a prečo sa netreba báť ísť pri pohybe i mimo ňu?

Ako sa zrodila nová terapeutická vazelína

Prečo som sa rozhodol si vytvoriť vlastnú vazelínu? V čom bude iná, aké bude jej využitie a s kým spolupracujem na produkte?

Zranenia hamstringov

Článok o zraneniach hamstringov, O liečbe tohto zranenia ale aj o samotnej prevencii.

Grilované broskyne s čokoládovým krémom

Grilované broskyne s čokoládovým krémom, ako fit dezert bez cukru!

Diskusia k článku