Fyziotréning po vyvrtnutí členka

Vyvrtnutie členka môže viesť k vzniku bolesti kolien, chrbta či šije. Predchádzajte tomu s metodikou fyziotréningu!

Zverejnené 30.11.2020, 22:29
Vyvrtnutia členkov patria k najčastejším úrazom športovcov aj nešportovcov. Väčšinou im nevenujeme takmer žiadnu pozornosť. Následky týchto drobných zranení však dokážu napáchať v našom tele veľké škody. Zranený členok bolí v priemere 3 mesiace. Bolesť však môže pokojne pretrvávať aj dlhšie ako rok.

Ako dochádza k vyvrtnutiu členka?
K vyvrtnutiu členka zvyčajne prichádza ak špička nohy „zavadí“ o zem alebo prekážku a spôsobí natiahnutie až poškodenie svalov označovaných ako „inverteri“. Primárne sem patrí m. tibialis anterior a m. tibialis posterior. Ďalšími v skupine inverterov sú m. extensor hallucis longus, m. flexor digitorum longus a m. flexor hallucis longus. Zranenie spôsobuje útlm a zhoršenie funkcie týchto svalov. To môže viesť k opakovaniu zranení. Bolesť sa prejavuje najmä na vonkajšej strane členkového kĺbu a preto dochádza k podvedomému navažovaniu sa na vnútornú stranu chodidla. Tento mechanizmus vedie k nadmernej aktivácii a preťažovaniu svalov označovaných ako „everteri“. Primárne sem patri m. peroneus brevis a longus. Ďalšími v skupine sú m. peroneus tertius a m. extensor digitorum longus.



Pri neriešení zranenia dochádza k fixácii dysbalancie, ktorá sa často prejaví bolesťou vnútornej strany kolena na zranenej končatine, alebo bolesti vonkajšej strany kolena na opačnej končatine. Výsledkom môže byť syndróm IT bandu, ktorému som sa venoval už v predošlom článku „Ako na IT band syndróm a bolesť na vonkajšej strane kolena?
Ak nebudeme venovať liečeniu členka dostatok pozornosti, následky prenášania ťažiska smerom k nezranenej nohe sa prejavia formou stuhnutia kontralaterálneho m. quadratus lumborum a ipsilaterálnych šijových svalov. Hypertonus týchto svalov môže viesť k vzniku bolesti chrbta na protiľahlej strane zranenia, alebo bolesti šije na súhlasnej strane. Veľmi častými sú aj bolesti oboch kolien.



Ako začať s Fyziotréningom po zranení členka?
Prvé dni po zranení je potrebný kľudový režim, odľahčovanie poškodeného členka a vytvorenie podmienok na vstrebanie opuchu a zlepšenie výživy postihnutej oblasti. Následne môžete začať s aktiváciou utlmených svalov. Aby ste však dokázali v dostatočnej miere aktivovať utlmený m. tibialis anterior, musíme začať s cieleným utlmením aktivity everterov nohy. Výborne Vám budú fungovať prvky fyzikálnej terapie (kombinácia ultrazvuku a elektroterapie), manuálne techniky v oblasti „peroneov“, alebo využitie mechanického uvoľnenia. Následne môžete začať s ľahkou aktiváciou inverterov členka. Na začiatok odporúčam začať proti ľahkému odporu therabandu alebo proti odporu ruky terapeuta.



Najdôležitejšie je aby bol pohyb bez bolesti, pretože by sa vytvorili kompenzačné mechanizmy. Ďalším krokom je aktivácia celého bočného stabilizačného reťazca v stoji. Tu môžete nechať vyniknúť svoju kreativitu. Dajte si však pozor aby nedochádzalo ku kompenzačnému preneseniu hmotnosti tela na zdravú nohu. Užitočné sú aj unilaterálne cvičenia a cvičenia stability stoja na jednej nohe. Začnite však opatrne, pretože funkcia a stabilita zraneného členka bude oslabená! Pokiaľ sa chcete inšpirovať cvičeniami bočnej stabilizácie, nazrite do môjho posledného článku „Keď to tréner prestrelí a fyzioterapeut podcení“. Uvedené cvičenie môžete využiť aj v tomto prípade, musíte ich však prispôsobiť potrebám svojho klienta.

Ak Vás zaujíma metodika fyziotréningu a postupy pre efektívne korekcie, prečítajte si môj článok „Ako využiť fyziotréning pri manažmente klienta“. Budem rád aj keď sa uvidíme na školeniach metodiky fyziotréningu alebo na novom pripravovanom školení „Fyziotréning pri bolestiach pohybového aparátu“. Svoje obľúbené školenia nájdete na našom webe Zdravo a Fit v záložke Semináre a kurzy.

Autorom článku je PaedDr. Oliver Poór - pôsobí ako fyzioterapeut, tréner a lektor vo Fyzio centre Zdravo a Fit. Je autorom novej facebookovej skupiny s cieľom vzdelávať sa: Fyziotréning - vzdelanie pre fyzioterapeutov a trénerov. Je zakladateľom Zdravo a Fit - spoločnosti zameranej na vzdelávanie trénerov, fyzioterapeutov, organizáciu odborných kurzov a konferencií.

Zdroje k článku

  1. Video: youtube kanál Zdravo a Fit: https://www.youtube.com/channel/UCuhfi7EbBB6kIRNmyFT8Uuw
  2. Anatomické obrázky som stiahol na: https://www.slideshare.net/ChaudharyTulika/evertor-and-invertor-of-foot
  3. Titulný obrázok som stiahol na freepik.comPeople photo created by rawpixel.com - www.freepik.com

Diskusia k článku

Podobné články