Je bolesť pri cvičení a športe práca pre trénera alebo fyzioterapeuta?

Je vaše telo dostatočne pripravené na cvičenie a šport? Mnohokrát nie a to môže viesť ku vzniku bolestí. Pomôže Vám s nimi tréner alebo fyzioterapeut?


Prečo píšem tieto riadky?

Za posledné roky prešla naša spoločnosť výraznými zmenami. Spohodlneli sme, zleniveli a zabudli sme sa hýbať. Posledné roky si však začíname uvedomovať, že tieto zmeny sú cestou ku zdravotným problémom a vzniku chronických bolestí. Internetom a sociálnymi sieťami sa šíri osveta o význame športovania a zdravého životného štýlu. Vraciame sa ku športovaniu, cvičeniu a púšťame sa do fyzicky náročných aktivít. Je však naše telo po rokoch ničnerobenia pripravené? Mnohokrát nie a to vedie ku vzniku bolestí pri cvičení a športe. Preto sa mi núka otázka: Je bolesť pri športovaní práca pre trénera alebo fyzioterapeuta?

Zamyslime sa SPOLOČNE nad touto otázkou a skúsme nájsť ideálne riešenie:

Prečo by to NEMAL byť tréner?

Je to najmä z obavy, že tréneri, často iba so záklaJe bolesť pri cvičení a športe práca pre trénera alebo fyzioterapeuta?dným vzdelaním sa púšťajú do ambicióznej pomoci svojim klientom. Častými problémami klientov vo fitness centrách bývajú bolesti chrbta, bolesť kĺbov po záťaži alebo návrat k tréningu po drobnom zranení. Hoci som vyštudoval FTVŠ (fakulta o sebe tvrdí, že vychováva najlepších trénerov na Slovensku) mám pocit, že o rizikách a možných negatívach cvičenia a tréningu sme sa naučili skutočne málo. Minimum času sme venovali problematike hojenia zranení, svalovej rovnováhe a svalovým zreťazeniam. Posudzujem to z pohľadu predošlébo vzdelania fyzioterapeuta a ďalších mimoškolských foriem vzdelávania. Ktorý tréner rozumie svalovým zreťazeniam či princípom svalovej aktivácie a inhibície? Ktorý tréner vie v akom poradí by sa mali svaly zapájať do pohybu alebo ako jeden hypertonický sval dokáže narušiť svalovú rovnováhu? Obavy zveriť klienta s bolesťami pri cvičení, športovaní alebo po drobnom zranení do rúk trénera sú teda určite na mieste.

Prečo by to MAL byť tréner?

Je bolesť pri cvičení a športe práca pre trénera alebo fyzioterapeuta?Tréner vie ako dostať zo svojho zverenca maximum. Vie, ako rozvíjať pohybové schopnosti, zlepšiť techniku cvičenia a športovania. Správna technika pohybovej aktivity nám umožňuje behať rýchlejšie, mať lepší sklz na korčuliach, bezpečnejšie lyžovať na svahu alebo mať silnejšie a presnejšie podanie v tenise. Spávna technika pohybovej aktivity znižuje riziko zranenia a pretrénovania. Zlepšenie techniky je teda nevyhnutné pre ľudí ktorí chcú športovať bez bolestí. Z tohoto pohľadu sa tréner javí ako ideálna voľba.

 

 

 

 

Prečo by to NEMAL byť fyzioterapeut?

Je bolesť pri cvičení a športe práca pre trénera alebo fyzioterapeuta?Je to najmä z obavy, že fyzioterapeuti, ktorí často poznajú šport iba z televízie začnú radiť klientovi, že by mal trénovať úplne inak. Tréning je však dlhodobá a systematická práca s telom. Je to rovnaké ako keď ste chodili do školy. Skôr než ste sa naučili písať slohové práce, kreslili ste na papier úhľadné vlnky, kvapky, čiarky a neskôr ste z nich vytvorili písmená. Z písmen ste pospájali slabiky a z nich slová. Tekto ste získali ZÁKLAD z ktorého ste mohli poskladať vety. Hoci som vyštudoval fyzioterapiu (mali sme naozaj skvelú prax v nemocniciach a teoretické vedomosti sme vždy museli aplikovať do praxe na pacientovi) so športom sme sa stretli iba v prípade, že sme sa mu sami venovali. Nenaučili sme sa nič o tom, akými etapami prípravy by sme si mali prejsť ak chceme hrať futbal, tenis, hokej, lyžovať alebo plávať. Nikto nás neučil, ako by mala vyzerať technika športovania a ako by sme ju mali rozvíjať. Neučili sme sa nič o tréningovom objeme, potrebnej intenzite, adaptačnom efekte, metabolických pochodoch ani o zložitej štruktúre športového výkonu. Na návrat k tréningu nestačí milimetrové nastavenie segmentov a príjemné zapotenie sa pri cvičení na žinenke. Som presvedčený, že väčšina fyzio – konceptov je skvelá na tíšenie bolestí a korekciu problémov, ale ako športový základ to je veľmi málo. Obavy zveriť klienta s bolesťami pri športovaní do rúk fyzioterapeuta sú určite na mieste.

 

Prečo by to MAL byť fyzioterapeut?

Je bolesť pri cvičení a športe práca pre trénera alebo fyzioterapeuta?Fyzioterapeut vie ako urýchliť proces hojenia. Vie si otestovať telo športovca, či sú jeho svaly v rovnováhe a či skrátenie svalov nespôsobuje narušenie mechaniky pohybu. Vie nájsť príčinu bolesti a zvoliť vhodné cvičebné, fyzikálne alebo kompenzačné prostriedky aby ju odstránil. Fyzioterapeut vie identifikovať či je bolesť spôsobená štrukturálnym alebo funkčným obmedzením. Z tohto pohľadu sa fyzioterapeut javí ako ideálna voľba.

 

 

 

V predošlých riadkoch som načrtol špecifický problém – bolesť pri cvičení a športovaní. Cvičenie a šport by mali byť doménou trénera a bolesť pohybového aparátu doména fyzioterapeuta. Prax nám ale ukazuje, že zbaviť sa bolesti pri cvičení a športovaní nie je také jednoduché a zaplatiť si dobrého fyzioterapeuta ešte nemusí byť zárukou úspechu. Práca fyzioterapeuta zvyčajne končí v momente, kedy pacient opustí nemocnicu, ukončí ambulantnú fyzioterapiu alebo keď bolesti vymiznú. Je to naozaj tak? Vyriešili sme problém odstránením bolesti alebo zahojením zranenia? Koľko krát sa bolesť vráti alebo nasleduje iné zranenie? Naozaj končí práca na probléme v momente, ktorý som opísal?

Je bolesť pri cvičení a športe práca pre trénera alebo fyzioterapeuta?Ako riešia tieto otázky elitní športovci, ktorí potrebujú podávať výkon a zároveň si nemôžu dovoliť zraniť sa? Prakticky každý vrcholový športovec má svojho trénera a zároveň aj fyzioterapeuta. Nevystačí si iba s jedným z nich. Títo ľudia spolupracujú na dennej báze. Spoločne tvoria tréningový plán, spoločne konzultujú koľko a kedy môžu pridať aby dostali zo športovca maximum ale neprivodili mu zdravotné problémy. Športovec sa musí na výkon pripraviť. Rozcvičí sa, uvoľní stuhnuté svaly, vykoná potrebné korekcie a následne ide trénovať. Po tréningu absolvuje príslušné regeneračné prostriedky, dbá na výživu a kompenzačné cvičenia. A to každý jeden deň. V ideálnom svete by som odporučil každému rekreačnému športovcovi aby mal svojho trénera aj fyzioterapeuta. A títo ľudia by sa mali poznať a konzultovať riešenie vašich problémov. Ak budú spolupracovať a aktívne sa zapájať do riešenia vašich problémov, tak máte ideálnu starostlivosť. Ak si ale nemôžete dovoliť platiť si dvoch ľudí zároveň, mali by ste nájsť odborníka 2 v 1. Tento človek si štandardne vypýta viac. Toto ale nie je priestor kde sa oplatí šetriť. Vo vedomostiach je totiž sila. Mne dali obe školy – fyzioterapia aj trénerstvo veľa a som veľmi vďačný, že som sa vydal touto cestou. Nie každý je však ochotný stráviť toľko času v škole. Uistite sa, že Váš tréner má absolvované kurzy, ktoré sa zaoberajú diagnostikou a riešením zdravotných problémov. Zistite si o ňom, či sa neustále vzdeláva a či má klientov so zdravotnými problémami. Skúste ich kontaktovať a zistite si, či im dokázal pomôcť. Ak sa rozhodnete osloviť skorej fyzioterapeuta, uistite sa, že v minulosti aktívne športoval alebo stále športuje. Ideálne by bolo, ak by športoval súťažne. Pre pochopenie problematiky trénovania je dôležité vyskúšať si náročný tréning na vlastnej koži. Pomáhal váš fyzioterapeut aj športovcom? Spolupracoval s ich trénermi a podieľal sa na stavbe tréningového plánu?

Venujte dostatok času aby ste si zistili o človeku, ktorého oslovíte čo najviac. Ide predsa o vaše zdravie. Kombinácia fyzioterapie a trénersva je tá správna voľba pre vaše telo.

Zdroje k článku

  1. Obrázky som vyhľadal na https://www.pexels.com
  2. pictures from: https://www.pexels.com

Páčil sa Vám tento článok? Dajte mu Like!

Prečítajte si niektorý z našich najnovších článkov

Výživa a prevencia 2019

Pozývame Vás na medzinárodnú konferenciu venovanú výžive a prevencii, ktorú spoluorganizujeme so Slovenskou asociáciou pre výživu a prevenciu. 

Hľadáme nového člena tímu - FYZIOTERAPEUTA

Pracujete ako fyzioterapeut a milujete svoju prácu? Chcete byť súčasťou skvelého tímu v peknom a novom zariadení?

MUDr Jiři Dostal- Laktát a jeho úloha v športovom tréningu

Aktuálne informácie o úlohe laktátu v športovom tréningu od MUDr. Dostála

Neutrálna stabilita a pohyb mimo nej

Čo je neutrálna stabilita a prečo sa netreba báť ísť pri pohybe i mimo ňu?

Diskusia k článku