Je lepšie rehabilitovať podvrtnutý členok s protokolom RICE alebo POLICE?

Protokol RICE a POLICE sú dva podobné základné návody ako postupovať pri bežných úrazoch a poranení mäkkých tkanív ako je napríklad podvrtnutie členka.


Protokol RICE a POLICE sú dva podobné základné návody ako postupovať pri bežných úrazoch a poranení mäkkých tkanív ako je napríklad podvrtnutie členka. Jednoduchší RICE je v našich končinách dobre známy hlavne medzi trénermi a športovcami. Jeho pôvod siaha až do 80-tych rokov. Názov konceptu RICE je odvodený zo štyroch slov, z ktorých pozostáva základný návod, ako postupovať pri poranení mäkkých tkanív:

Rest – oddych: pri poraneniach mäkkých tkanív je potrebný dostatočný oddych, hlavne v prvých dňoch po zranení, aby sa zabránilo zväčšeniu rozsahu zranenia a zväčšeniu opuchu ktorý predlžuje dobu liečby.

Ice – chlad: schladenie alebo „zaľadovanie“ postihnutého miesta znižuje prietok krvi, a tým krvácanie v mieste poranenia a následný opuch. Má aj protizápalový účinok a mierni bolesť. Chlad by sme mali aplikovať 15 až 20 minút aspoň 3 krát denne po dobu štyroch až šiestich dní. Ľad neprikladáme priamo na pokožku ale cez uterák alebo inú tkaninu aby sme nespôsobili omrzliny. Chladenie nepoužívame ak je poranená aj pokožka.

Compression – stiahnutie (npr. kompresným obväzom) pomáha znižovať opuch, ktorý môže dlhodobo zhoršovať prekrvenie v oblasti, a tým aj spomaliť hojenie. Väčšie opuchy hlavne v blízkosti kĺbov zhoršujú aj pohyblivosť a zvyšujú bolestivosť. Ideálne sú kompresné rukávy alebo pančuchy, prípadne kompresný obväz, ktorý môže plniť aj...

Tento článok je určený iba pre registrovaných členov portálu ZdravoAFit.sk. Ak si chcete článok dočítať až do konca, prosíme Vás, zaregistrujte sa. Trvá to len minútku a nestojí Vás to ani cent :)

Zdroje k článku

  1. http://www.medscape.com/viewarticle/823217
  2. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8129116
  3. http://www.physicaltherapy.about.com/od/sportsinjuries/fl/Emergency-Treatment-for-Acute-Injuries-The-POLICE-Principle.htm
  4. http://www.physiofusion.co.uk/2016/02/forget-rice-you-now-need-police/
  5. http://www.physio-pedia.com/RICE-principle
  6. https://www.en.wikipedia.org/wiki/RICE_(medicine)
  7. https://fthmb.tqn.com/VguZOqKDQEpLVkDkpIywnwjMY30=/768x0/filters:no_upscale()/about/image-56a72adc3df78cf77292f309.jpg
  8. https://sc01.alicdn.com/kf/HTB1m9xkJXXXXXbDXpXXq6xXFXXX4/222550722/HTB1m9xkJXXXXXbDXpXXq6xXFXXX4.jpg
  9. http://www.kindance.com/uploads/1/4/3/6/14360822/1080500.png

Páčil sa Vám tento článok? Dajte mu Like!

Prečítajte si niektorý z našich najnovších článkov

Výživa a prevencia 2019

Pozývame Vás na medzinárodnú konferenciu venovanú výžive a prevencii, ktorú spoluorganizujeme so Slovenskou asociáciou pre výživu a prevenciu. 

Je bolesť pri cvičení a športe práca pre trénera alebo fyzioterapeuta?

Je vaše telo dostatočne pripravené na cvičenie a šport? Mnohokrát nie a to môže viesť ku vzniku bolestí. Pomôže Vám s nimi tréner alebo fyzioterapeut?

Hľadáme nového člena tímu - FYZIOTERAPEUTA

Pracujete ako fyzioterapeut a milujete svoju prácu? Chcete byť súčasťou skvelého tímu v peknom a novom zariadení?

MUDr Jiři Dostal- Laktát a jeho úloha v športovom tréningu

Aktuálne informácie o úlohe laktátu v športovom tréningu od MUDr. Dostála

Diskusia k článku