Juraj Hlávek - aj takto sa pripravuje majster

Rozhovor s majstrom SR na 50 m motýlik, Jurajom Hlávkom, aj o tom, ako dosiahnuť svoje osobné maximum



V dnešnom rozhovore sme vyspovedali nášho mladého talentovaného plavca Juraja Hlávka. Juraj sa momentálne popri štúdiu na Fakulte telesnej výchovy a športu naplno venuje príprave na blížiace sa majstrovstvá Slovenska. Zisťovali sme preto, čo (ne)robiť, ak máme v športe podobné ambície ako Juraj.

Ahoj Juraj, na úvod sa ťa spýtam, akým plaveckým disciplínam sa venuješ a aké najcennejšie úspechy si v nich dosiahol?

V plávaní sa špecializujem na motýlkarske disciplíny. Dá sa povedať, že na všetky tri. Keď som bol mladší, som sa sústredil na 200 m motýlik, teraz si už myslím, že som na to „starý“ a prenechávam priestor mladším generáciám. To znamená, že teraz sa špecializujem na 50 m a 100 m motýľ. Môj najväčší doterajší úspech je seniorský titul majstra SR na 50 metrov motýľ a na 100 m som bol tretí. V štafetách sme s chalanmi vyhrali 3 zlaté medaily na majstrovstvách Slovenska, z toho bol jeden slovenský rekord.

Ako si sa dostal k plávaniu?

K plávaniu som sa dostal v siedmych rokoch, keď už otec nevedel ako ma dostať do bazéna a naučiť ma plávať, tak ma rodičia prihlásili do plaveckého kurzu a odvtedy ma to nejako chytilo. Momentálne plávam už 14. rok. Súťažne plávam asi od 10- tich rokov, dovtedy som sa len tak kúpal.

Skúšal si aj iné športy?

Plávanie bol môj úplne prvý šport, popri tom som vystriedal relatívne dosť iných športov. A to futbal 5 rokov, 3 roky kick - box a 4 roky triatlony. Toto všetko popri plávaní.

Ako často trénuješ?

Množstvo tréningov záleží od časti sezóny, v ktorej sa nachádzame. V prípravnom až transformačnom období absolvujem 10 – 11 tréningov do týždňa aj so suchou prípravou. V súťažnom období, pred blížiacim sa vrcholom sezóny sa počet aj objem tréningov znižuje na  7 krát do týždňa. Ak máme dvojfázové tréningy, tak ráno trénujeme 1,5 hod. vo vode, poobede 1,5 - 3 hod. Z toho sme 1,5 hod. vo vode a zvyšný čas na suchu. To je v telocvični alebo posilňovni.

Venujete sa cielene aj regenerácií, popri takom tréningovom objeme?

Áno v rámci možností, máme k dispozícií saunu. Ale je to na individuálnej zodpovednosti. Tréner nás poúča o zásadách a regenerácií, ktorú by sme mali dodržiavať. Ale tej regenerácie je trochu menej, ako by malo byť.

Venuješ sa teraz aj nejakým iným športom okrem plávania?

Teraz aktuálne nie, všetky ostatné športy som vypustil kvôli plávaniu, keď robí človek šport vrcholovo, úplne na plno, tak sa nedokáže venovať nejakému ďalšiemu.

Ocitol si sa niekedy na rázcestí medzi plávaním a futbalom? Musel si sa rozhodnúť, čomu sa budeš radšej profesionálne venovať? ​

Robil som veľa športov, avšak plávanie vždy suverénne vyhralo, nikdy som sa rozhodovať nemusel. Videl som v tom veľa pozitív a všetko len to dobré čo mi plávanie prinášalo.

Kde berieš motiváciu na tréning, keď sa ti nechce? Stáva sa ti niekedy, že tréning vypustíš?

To nie. Keď som bol menší a ešte som plával v Senici, tak motivácia bola v pohľade a „privítaní“ môjho trénera, takže som vždy prišiel na tréning, lebo som sa neodvážil neprísť, začo mu som teraz veľmi vďačný, veď ciele sa plnia v bazéne nie v posteli. Nemôžem však povedať, že sa mi občas nepodarí zaspať ale zámerne z lenivosti som tréning nevynechal. Motiváciou je, že mám daný cieľ a chcem ho dosiahnuť a spravím preň  všetko, čo je možné.

Aké tréningy alebo cvičenia máš, prípadne nemáš rád?

Čo sa týka tréningov špecifických, vo vode, najradšej mám tréningy vo finálnej časti sezóny. Keďže som šprintér tak mám najradšej tréningy na rozvoj anaeróbnych schopností, ktoré sú u mňa kľúčové teda laicky povedané intenzívne, silové, rýchlostné tréningy. Vytrvalostné, aeróbne tréningy, tie ma zabíjajú a robia mi iba zle. Vtedy by som najradšej na tréningy nechodil, ale viem, že je to nutné zlo, ktoré treba absolvovať, aby som sa mohol posunúť niekam ďalej a zlepšiť čo potrebujem.

Aké máš ciele do budúcnosti?

Môj najbližši cieľ sú majstrovstvá Slovenska 26. - 28.6.2015 v Bratislave, kde by som chcel splniť limity do reprezentácie SR na 50 a 100 m motýľ. Samozrejme by som chcel získať titul majstra Slovenska. Čo bude ďalej by som ešte nechal zahalené rúškom tajomstva.

Kto ti najviac pomáha so športovou prípravou?

Jednoznačne môj tréner Matúš Putala, vždy pomocnú ruku nájdem tak isto u môjho bývalého trénera zo Senice p. Mihálku. 

V minulosti si mi spomenul v takom súkromnom rozhovore, že v dôležitých chvíľach ti často chýbal iba kúsok k splneniu nejakých limitov. Čím si myslíš, že to bude, že tam chýbal ten kúsok?

(Smiech) Na to je celkom zábavná odpoveď. Ja som sa vždy chystal splniť tie limity na konci sezóny na majstrovstvách, tak to časovo vychádzalo. Nejako som vždy pred majstrovstvami spravil nejakú hlúposť. Napríklad som spadol z bicykla keď som išiel na grilovačku na ktorú som nemal ísť a celý som sa spálil, alebo sa stali iné nepríjemnosti. Chýbali mi vždy iba stotiny. Tréner mi vytýkal, že to sú tie stotiny, čo som ráno zaspal na tréningy. Takže si myslím, že to bude v tých zaspatých tréningoch.

Môžeš nám povedať tú príhodu s bicyklom?

No môžem. Mali sme týždeň pred majstrovstvami Slovenska a kamaráti mali grilovačku na chate v susednej dedine. Autobusy už nešli, posledný mi ušiel, tak som išiel na bicykli bez trička, len kraťase prilba a žabky v nádeji že ešte chytím bronz. Bolo to cez veľký kopec. Mám horský bicykel a vždy som videl ako cyklisti a ironmani jazdia s lakťami na riadidlách. Tak som si to chcel skúsiť. Bohužiaľ, dole kopcom, keď som išiel v približne 60 kilometrovej rýchlosti mi prišla do cesty jama a štrk. Cesta bola dosť široká neviem prečo išli do cesty práve mne a tak som spadol. Bicykel preletel cezo mňa, potom ja cez neho, tak na striedačku, ja som sa celý spálil, bicykel to nepredýchal vtedy bol nepoužiteľný. Prišiel som na chatu, kde si mysleli že ma zrazilo auto keď ma zbadali, neskôr mali zo mňa atrakciu keďže ma išli ošetrovať so slivovicou a peroxidom vodíka ale ja som to bral športovo a bol som rád že som rozveselil partiu. Rany mi následne celý týždeň mokvali, nechceli sa hojiť. Na majstrovstvá som išiel a nejako som to uhral. Tréner ma samozrejme nepochválil, ale čo už, učíme sa na chybách (smiech).

Nechám ti ešte priestor, kde môžeš odkázať nejakú myšlienku pre športových nadšencov.

Čo by som odporučil mladším generáciám? Určite, keď vám tréner povie, aby ste týždeň pred vrcholnou súťažou nevymýšľali, tak to myslí vážne. Obetovať grilované klobásky na chate má svoj význam, pokiaľ nechcete skončiť pod fľašou slivovice a peroxidu vodíka. Ale ako sa hovorí, zakázane ovocie chutí najlepšie. Môžem sa vyhovoriť na mladícku nerozvážnosť . Teraz vážne, čo je podľa mňa najdôležitejšie, je mať okolo seba ľudí, ktorí vám pomáhajú, udávajú vám správny smer a vedia na vás aj pritlačiť, ak vaša vôľa už povoluje. Nie je nad podporu a oporu blízkeho okolia, od rodiny cez klubových parťákov, trénerov, až po priateľov. Ja také okolie mám, za čo som všetkým, ktorí ma podporujú, veľmi vďačný!

Na záver ešte súťaž redakcie: Píšte do komentov, kde sa na fotke ukrýva Juraj Hlávek. Môžete vyhrať fotografiu v zlatom rámiku a plaveckú čiapku s podpisom a venovaním od Juraja :). 15.7. vyžrebujeme zo správnych odpovedí jedného výhercu.

 

Zdroje k článku

  1. Foto: archív Juraja Hlávka

Páčil sa Vám tento článok? Dajte mu Like!

Prečítajte si niektorý z našich najnovších článkov

Neutrálna stabilita a pohyb mimo nej

Čo je neutrálna stabilita a prečo sa netreba báť ísť pri pohybe i mimo ňu?

Ako sa zrodila nová terapeutická vazelína

Prečo som sa rozhodol si vytvoriť vlastnú vazelínu? V čom bude iná, aké bude jej využitie a s kým spolupracujem na produkte?

Zranenia hamstringov

Článok o zraneniach hamstringov, O liečbe tohto zranenia ale aj o samotnej prevencii.

Grilované broskyne s čokoládovým krémom

Grilované broskyne s čokoládovým krémom, ako fit dezert bez cukru!

Diskusia k článku