Každá žena by si počas tehotenstva a po pôrode mala prejsť rukami fyzioterapeuta

Keby každá žena prešla v tehotenstve a po pôrode rukami fyzioterapeuta, nemusela by neskôr riešiť problémy s pohybovým aparátom.



     Keby každá žena prešla v tehotenstve a po pôrode rukami fyzioterapeuta, nemusela by neskôr riešiť problémy s bolesťou chrbtice, únikom moču, poklesom maternice, či steny pošvy, diastázou brušných svalov, či inými problémami spôsobenými zvýšenou záťažou, nedostatočnou regeneráciou a nevedomosťou.

Už dávno neplatí, že telo sa po tehotenstve a pôrode zregeneruje samo. Vek prvorodičiek stúpa a telo postupne stráca prirodzené schopnosti. 

     Prispieva k tomu aj sedavý spôsob života a tiež uponáhľaná doba. To, v akom stave žena vstupuje do tehotenstva, akú fyzickú a psychickú aktivitu vykonáva sa neskôr odzrkadlí na jej popôrodnej regenerácii. Pôrodom to všetko iba začína. 

    Čo sa deje s telom počas tehotenstva a po pôrode.

     Tehotenstvo patrí  medzi najkrajšie, ale neraz aj fyzicky najnáročnejšie obdobie v živote ženy.  Ide o 40 týždňový proces, kedy sa žena a jej telo neustále mení.  Už od počatia ženy pociťujú telesnú únavu, až vyčerpanosť, prípadne tehotenskú nevoľnosť, či zvracanie.  Vadia im rôzne pachy a vône, sú zvyčajne citlivejšie, podráždenejšie, výbušnejšie.  Tento stav je našťastie prirodzený. Zmeny sa týkajú prakticky všetkých orgánových sústav.  Telo sa postupne pripravuje na novú skutočnosť.  Je ako „fabrika“, ktorej úlohou je „vyrobiť“ nového ľudského tvora. 

     Rast plodu mení biomechanické pomery v tele matky, čo má výrazný vplyv na zmenu ťažiska. Zmena ťažiska ovplyvňuje držania tela – postoj (postúra).  Každý pohyb vychádza z postoja, keď je chybný existuje pravdepodobnosť, že pri  akomkoľvek pohybe nedôjde k spolupráci svalov, ktoré sa za normálnych okolností zúčastňujú na pohybe.  Pohyb sa preto stáva pre jednotlivé segmenty deštruktívny. Niektoré svaly sú vyradené z činnosti, naopak, iné  pracujú viac. Dochádza k preťaženiu a následnej bolesti. Bolesť je ako blikajúca kontrolka signalizujúca, že niečo sa začína kaziť.

     Pre zaistenie kvalitného pohybu je dôležitá posturálna stabilita. Tú zabezpečuje spolupráca bránice, panvového dna a brušného svalstva. Všetky tieto časti sú v tehotenstve istým spôsobom vyradené zo správnej činnosti.  Bránica sa posúva smerom nahor, mení sa aj jej postavenie a pružnosť.  Pri zvýšenej záťaži dochádza k častému zadýchaniu a zníženiu výkonnosti. Prevažuje takzvané horné hrudné dýchanie.  To môže spôsobiť preťaženie šijových svalov a následné bolesti krčnej chrbtice.  Rozostupujú sa priame brušné svaly a dochádza k diastáze (diera v oblasti pupka).

diastáza brušných svalov

 

     Svaly panvového dna sú tenké a vplyvom tlaku a hormónov dôjde k ich poklesu. Štúdie hovoria o  poklese po pôrode 1 až 2 cm. Po pôrode sa mení citlivosť, sú utlmené receptory a mozog nie je schopný kvalitne ovládať svaly brucha a panvového dna. Ženy často hovoria, že majú pocit akoby tieto časti tela neboli ich vlastné. 

 Oslabením brušných svalov a ich vyradením z činnosti dochádza k preťaženiu svalov driekovej chrbtice a takzvanému LBP (bolesť v oblasti driekovej chrbtice).

     Stabilita tela je narušená aj vplyvom hormónov, predovšetkým relaxínu, kortizolu a progesterónu. Ich účinkom dochádza k zvýšeniu laxicity ( rozvolneniu ) väziva. Tá vedie k vzniku hypermobility, zvýšenému riziku poranenia väzov (výron členka, kolena), uvolnenie panvového pletenca ( PGP – bolesť panvového kruhu), oslabenia nožnej klenby a rozvoju plochej nohy. 

PGP - bolesť panvového kruhu

    

     Po pôrode  sa tieto počas 9 mesiacov získané zmeny fixujú, a tak si žena tieto deštruktívne pohybové vzory, či poškodenia prenáša do ďalšieho obdobia života. Na to sa nabalia nové pohyby a polohy vykonávané pri starostlivosti o dieťatko -  jeho nosenie, dojčenie a iné činnosti denného života. 

     Náš zdravotný systém, žiaľ, neposkytuje preventívno – terapeutický program pre ženy v tehotenstve a po pôrode. Napríklad vo Francúzsku musí žena povinne absolvovať tehotenský kurz, zameraný na pravidelné cvičenie a teoretické poznatky o tehotenstve, pôrode a o svojom tele, príprave na pôrod, možných polohách pri pôrode a príprave na šestonedelie. Vo vedomostiach je sila.  Čas tu hrá dôležitú rolu a mnohým komplikáciám sa dá jednoducho predísť. 

     Po šestonedelí je samozrejmosťou skríningové vyšetrenie  na zistenie, ako na tom žena po tehotenstve a pôrode je, čo to zanechalo na jej pohybovom systéme. Fyzioterapeut jej navrhne vhodný fyziotréning do ktorého môže zapojiť aj dieťatko. Naučí ju pár cvikov, ktoré sú šité na mieru práve pre jej problém (diastáza brušných svalov, pokles maternice), držanie tela, tiež ju naučí aké sú vhodné úľavové  polohy v tehotenstve, dojčení, manipulácii s dieťatkom a poskytne jej aj ďalšie užitočné rady. Žena sa postupne môže vrátiť k obľúbenému športu. V neposlednom rade ide o dôležitý psychologický aspekt. Žena sa zrazu ocitne v novej situácii a potrebuje sa orientovať v množstve informácií, podporiť, zoznámiť sa s inými ženami a zistiť, že v tom nie je sama.   

Fyziotréning po pôrode

   

     Na Slovensku je ročne v priemere 54 000 pôrodov, toľko žien by malo dostať adekvátnu zdravotnú starostlivosť v zmysle fyzioterapie. Nehovoriac o ženách, ktoré už trápia gynekologické problémy  a tie sa dajú pomocou dobre vedenej fyzioterapie riešiť.   Žiaľ, v  tomto odbore fyzioterapie je obrovská medzera. Rehabilitačné oddelenia sú preplnené a taktiež chýbajú odborníci (fyzioterapeuti  tréneri ) v odbore gynekológie a pôrodníctva. Našťastie už sa aj tejto problematike začali venovať odborníci, hoci ich je ešte málo na ročný počet pôrodov na Slovensku.

 

Páčil sa Vám tento článok? Dajte mu Like!

Prečítajte si niektorý z našich najnovších článkov

Výživa a prevencia 2019

Pozývame Vás na medzinárodnú konferenciu venovanú výžive a prevencii, ktorú spoluorganizujeme so Slovenskou asociáciou pre výživu a prevenciu. 

Je bolesť pri cvičení a športe práca pre trénera alebo fyzioterapeuta?

Je vaše telo dostatočne pripravené na cvičenie a šport? Mnohokrát nie a to môže viesť ku vzniku bolestí. Pomôže Vám s nimi tréner alebo fyzioterapeut?

Hľadáme nového člena tímu - FYZIOTERAPEUTA

Pracujete ako fyzioterapeut a milujete svoju prácu? Chcete byť súčasťou skvelého tímu v peknom a novom zariadení?

MUDr Jiři Dostal- Laktát a jeho úloha v športovom tréningu

Aktuálne informácie o úlohe laktátu v športovom tréningu od MUDr. Dostála

Diskusia k článku