Kettlebell vs. kardio pri chudnutí

Čím naštartujete metabolizmus najúčinnejšie? Súviským rovnomerným behom, intervalovým bežeckým tréningom alebo kettlebelltom?


Mnohí športoví nadšenci a prívrženci fitness sa z času na čas ocitnú v situácií, kedy potrebujú zhodiť prebytočnú hmotnosť alebo vyrysovať svaly. V tomto prípade býva veľmi častým riešením úprava jedálnička, zvýšená disciplína stravovania a nejaké kardio navyše. Synonymom chudnutia býva najmä ľahký aeróbny tréning v minimálnom trvaní 20 min, ktoré býva zaraďované ráno na lačno, alebo v dni bez klasického tréningu. Najčastejšou formou kardia býva súvislý beh nízkej alebo strednej intenzity.

Niektorí sčítanejší „borci“ uprednostňujú intervalový tréning, pri ktorom sa striedajú kratšie úseky vysokej intenzity s dlhšími úsekmi nižšej intenzity alebo s prestávkou. Intervalový tréning je síce náročnejší tak organizačne, ako aj fyzicky, ale dosiahnete ním vyšší energetický výdaj a napredujete tak ku svojmu cieľu rýchlejšie. Navyše, ak sa venujete nejakým ďalším športom, intervalový tréning vám môže pomôcť aj v rozvoji určitých foriem rýchlosti a tolerancie na laktátové zaťaženie.

V tomto smere sa zdá intervalový tréning oveľa atraktívnejší. Máme tu ale ešte jednu možnosť pre zanietených fitnesákov a pre tých, ktorým kardio jednoducho nesedí.

Je ňou vysoko intenzívny intervalový tréning s kettlebelltom. O pozitívach tejto staro – novej pomôcky si najprv prečítajte v článku „Superzbraň kettlebell"  a až potom sa vráťte sem.

Do rúk sa mi dostali najnovšie výsledky publikované v Journal of Strength & Conditioning Research. Štúdia porovnávala odozvu srdcovo cievneho aparátu a metabolizmu na vysoko intenzívny intervalový tréning s kettlebelltom a intervalový bežecký tréning. V kettlebelltovom tréningu cvičili účastníci tri okruhy so štyrmi cvičeniami systémom Tabata interval training. V Bežeckom tréningu robili tri 30 sekundové šprinty maximálnej intenzity s 4 minútovou prestávkou medzi prvými dvoma šprintmi a 2 a pol minútovou prestávkou medzi druhým a tretím. Výsledky ukázali, že energetický výdaj pri tréningu s kettlebelltom bol významne vyšší ako pri intervalovom tréningu s 30 sekundovými šprintmi. Takže aj najnovšie výsledky znovu potvrdzujú závery uvedené v predošlom článku o problematike cvičenia s kettlebelltom.

Záver

Keď znova natrafíte vo fitku na človeka, ktorý vám bude tvrdiť, že neexistuje nič účinnejšie a spoľahlivejšie na naštartovanie metabolizmu ako kardio, skúste mu posunúť tento článok. Intervalové tréningy so železom, ktoré zapájajú veľké svalové skupiny a precvičia tak celé vaše telo, môžu byť skutočne účinnejšie ako klasické kardio. Na druhej strane ale myslite na to, že nadmerné zaťažovanie kĺbov jednostranným posilňovacím tréningom, či už s kettlebelltom alebo činkami, bez adekvátnej regenerácie, môže viesť k pretrénovaniu, nechuti trénovať alebo dokonca až zraneniu! Zároveň kumulácia únavy často vedie k zhoršeniu techniky cvičenia, čo sa vám môže rovnako vypomstiť bolesťami najviac zaťažovaných kĺbov alebo tiež zranením. Preto odporúčam aj ten najlepší tréning na svete cvičiť v rozumnej miere.


 

Zdroje k článku

  1. Williams and Kraemer - Comparison of cardiorespiratory and metabolic responses in kettlebell high intensity interval training versus sprint interval cycling in Journal of Strength & Conditioning Research september 2015
  2. Obrázky: www.rivertea.com
  3. www.t-nation.com
  4. breakingmuscle.com

Páčil sa Vám tento článok? Dajte mu Like!

Prečítajte si niektorý z našich najnovších článkov

Ako použiť strečing správne, aby nezabil vaše výsledky?

Strečing vo fyziotréningu – dokážete využiť jeho potenciál?

Je bolesť pri cvičení a športe práca pre trénera alebo fyzioterapeuta?

Je vaše telo dostatočne pripravené na cvičenie a šport? Mnohokrát nie a to môže viesť ku vzniku bolestí. Pomôže Vám s nimi tréner alebo fyzioterapeut?

Hľadáme nového člena tímu - FYZIOTERAPEUTA

Pracujete ako fyzioterapeut a milujete svoju prácu? Chcete byť súčasťou skvelého tímu v peknom a novom zariadení?

MUDr Jiři Dostal- Laktát a jeho úloha v športovom tréningu

Aktuálne informácie o úlohe laktátu v športovom tréningu od MUDr. Dostála

Diskusia k článku