Liečivá červená repa

Červená repa je pre svoje vlastnosti a zloženie spájaná s viacerými benefitmi pre ľudský organizmus. Poďme sa teda bližšie informovať.



Červená repa (cvikla), lat. Beta vulgaris je koreňová zelenina z čeľade laskavcovité (Amaranthaceae).

Červená repa je jednou z ďalších zdravých potravín, ktorá je pre svoje vlastnosti a zloženie spájaná s viacerými benefitmi pre ľudský organizmus. Jej benefity sa prejavujú či už v znižovaní krvného tlaku, pozitívne vplýva na zdravie srdca, využíva sa pri liečbe rakoviny. Uplatnenie má aj v kozmetickom priemysle.

Veľmi chutná zelenina, zväčša varená alebo nakladaná. Obe jej časti, listy aj koreň možno konzumovať – listy majú horkú chuť, zatiaľ čo koreň je sladší.


NUTRIČNÝ PROFIL 

Zdravotné benefity, ktoré nám červená repa ponúka, závisia od jej zloženia.
Červená repa väčšinou obsahuje okolo 87 % vody, 8 % sacharidov a 2-3 % vlákniny.

V nasledujúcej tabuľke sa nachádza prehľad niektorých nutrientov červenej repy.

Nutrienty Zloženie na 100 g
Energia 43 kcal
Tuky 0,2 g
   Nasýtené  0,0 g
   Omega 3 5,0 mg
   Omega 6 55,0 mg
Bielkoviny 1,6 g
Sacharidy 9,6 g
   Vláknina   2,8 g
Vitamín C 4,9 mg
Vápnik  16,0 mg
Horčík  23,0 mg
Fosfor 40,0 mg
Draslík  325 mg


Jednoduché sacharidy ako glukóza a fruktóza tvoria 70 % sacharidov v surovej červenej repe. Taktiež je zdrojom fruktanov, klasifikovaných ako FODMAPs (Fermentable Oligo-, Di-, Mono- sacharides and Polyols). Sú to krátkoreťazcové karbohydráty, ktoré niektorí ľudia nevedia stráviť.
V červenej repe je bohato zastúpená vláknina, predstavuje okolo 2-3 g na 100 g porcie. Vláknina je veľmi dôležitou súčasťou zdravej výživy, pretože pomáha predchádzať rôznym typom ochorení ako sú napríklad ochorenia zažívacieho traktu, zápcha, hemoroidy, rakovina hrubého čreva, obezita, cukrovka apod.     

Červená repa je veľmi dobrým zdrojom minerálov a vitamínov:

     - Kyselina listová (B9): vitamín zo skupiny B, dôležitý pre normálny rast tkaniva a funkciu buniek. Kyselina listová je veľmi dôležitá pre tehotné ženy. 

    - Mangán: esenciálny stopový prvok, nachádza sa vo veľkom množstve v celozrnných výrobkoch, strukovinách, ovocí a zelenine. V organizme je nevyhnutný pre vytváranie enzýmov.

    - Draslík: strava s vysokým obsahom draslíka môže viesť k znižovaniu krvného tlaku, zároveň predstavuje pozitívne účinky na kardiovaskulárny systém.

    - Železo: esenciálny minerál, ktorý plní v organizme viacero funkcií, pričom najpodstatnejšou je transport kyslíka v červených krvinkách.

    - Vitamín C: vitamín, ktorý plní úlohu antioxidantu. Zúčastňuje sa ochrany imunitného systému. Jeho nedostatok môže spôsobovať skorbut.
 

Červená repa obsahuje prírodné rastlinné substancie, ktoré majú priaznivé účinky na organizmus: 

   Betalainy: vo vode rozpustné dusík obsahujúce pigmenty rozdelené na červené betakyaníny a žlto-oranžové betaxantíny. Betanín  je najčastejší betakyanín vyskytujúci sa v rastlinnej ríši. V červenej repe zodpovedá za jej červené zafarbenie.
Priaznivé účinky betalainov sa prejavujú v antioxidačnom pôsobení, čím bránia vplyvu voľných radikálov. Zároveň vykazujú protizápalovédetoxikačné účinky.
Práve vďaka týmto vlastnostiam chráni červená repa bunky pred vznikom nádorov.
Mnoho štúdií potvrdilo, že konzumácia červenej repy zvyšuje účinnosť chemoterapie. Štúdiou rakoviny pľúc u myší sa v roku 2013 potvrdil pozitívny účinok betanínu, ktorý znížil počet nádorov vyvolaných karcinogénnou látkou. Podobné výsledky sa dostavili aj v roku 2003 pri skúmaní rakoviny kože a pečene.

   Anorganické dusičnany: vysoký obsah dusičnanov v červenej repe má vplyv na znižovanie krvného tlaku. Dusičnany červenej repy môžu konvertovať na oxid dusnatý, ktorý prechodom cez artérie vysiela signály do malých svalových buniek na relaxáciu. V dôsledku toho sa cievy rozšíria a krvný tlak klesá.
Aj preto mnohí výživoví odborníci odporúčajú pitie šťavy z červenej repy.


FYZICKÁ AKTIVITA

Štúdiou z roku 2010 na škole „ St Luke´s Campus – University of Exeter“ vo Veľkej Británii sa objasnil a potvrdil pozitívny vplyv červenej repy na fyzickú aktivitu.
Vedci zistili, že pravidelným užívaním šťavy z červenej repy ako výživového doplnku sa znižujú nároky na O2 a zároveň sa znižuje krvný tlak či už pri chôdzi, behu alebo cyklistike. Tento fakt pripisujú vysokému obsahu dusičnanov zastúpených v repe. Dusičnany ovplyvňujú účinnosť mitochondrií – bunkové organely zodpovedné za tvorbu energie.

Aj mnohé ďalšie štúdie dospeli k záverom, že konzumácia repy zlepšuje využitie kyslíka, zvyšuje výdrž a vedie k lepším športovým výkonom.  


KOZMETIKA

Červená repa má uplatnenie aj v kozmetickom priemysle. Dodáva lesk a pružnosť pleti, nechtom a vlasom. Betaín, extrakt cukrovej repy, povrchovo aktívna látka, ktorá má výborné hydratačné účinky. Chráni pleť pred chemickým a mechanickým poškodením. Zmierňuje dráždivý účinok iných tenzidov v čistiacich kozmetických výrobkoch. 


NEŽIADUCE EFEKTY

Červená repa je zvyčajne dobre tolerovaná ľudským organizmom, výnimkou však môžu byť jedinci s obličkovými problémami. Repa sfarbuje moč do ružova/červena, čo je síce neškodné, no mnohí si to zamieňajú s krvou v moči.

Repa môže obsahovať vysoké koncentrácie oxalátov, ktoré prispievajú k tvorbe oblíčkových kameňov. Oxaláty majú antinutričné vlastnosti, to znamená, že môžu zasahovať do vstrebávania mikronutrientov - minerálne látky, vitamíny.


ZÁVER

Zo získaných poznatkov môžeme zhodnotiť, že červená repa je veľmi zdravou zeleninou. Jej účinky na organizmus v dôsledku výborného nutričného profilu sú vynikajúce. Pozitívne ovplyvňuje zdravie srdca. Takisto má svoje využitie pri liečbe rakoviny, prečisťuje črevá. Okrem toho jej pravidelná konzumácia vedie k zlepšeniu športových výkonov.

Ak neviete aké jedlo si môžete z červenej repy pripraviť, inšpirujte sa našim receptom na lahodné cviklové muffiny.

Zdroje k článku

  1. https://authoritynutrition.com/foods/beetroot/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19439460
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25178819
  4. http://www.nutrition-and-you.com/beets.html
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21071588
  6. Obrázky: http://i1.mirror.co.uk/incoming/article7037689.ece/ALTERNATES/s615/Beetroot-smoothie.jpg
  7. https://melaniebrownnutrition.files.wordpress.com/2014/05/beetroot-pic.jpg

Páčil sa Vám tento článok? Dajte mu Like!

Prečítajte si niektorý z našich najnovších článkov

Výživa a prevencia 2019

Pozývame Vás na medzinárodnú konferenciu venovanú výžive a prevencii, ktorú spoluorganizujeme so Slovenskou asociáciou pre výživu a prevenciu. 

Je bolesť pri cvičení a športe práca pre trénera alebo fyzioterapeuta?

Je vaše telo dostatočne pripravené na cvičenie a šport? Mnohokrát nie a to môže viesť ku vzniku bolestí. Pomôže Vám s nimi tréner alebo fyzioterapeut?

Hľadáme nového člena tímu - FYZIOTERAPEUTA

Pracujete ako fyzioterapeut a milujete svoju prácu? Chcete byť súčasťou skvelého tímu v peknom a novom zariadení?

MUDr Jiři Dostal- Laktát a jeho úloha v športovom tréningu

Aktuálne informácie o úlohe laktátu v športovom tréningu od MUDr. Dostála

Diskusia k článku