Mária Katerinka Czaková " Neľutujem ani jeden deň zo svojho života"

Rozhovor s úspešnou chodkyňou



Ako ste sa dostali ku chôdzi?
Ako piatačka som začala navštevovať atletickú triedu a tam som mala možnosť vyskušať si všetky atletické disciplíny a po prvýkrát som si vyskúšala atletickú chôdzu a už som zostala pri nej.


Prečo práve chôdza?
V tom čase to bola najdlhšia vytrvalostná disciplína (2km) pomedzi všetkých ostatných a ja som mala veľmi dobrú vytrvalosť a na chodeckých súťažiach som vyhrávala. 


Keby ste sa znova narodili rozhodli by ste sa rovnako?
Určite áno. Neľutujem ani jeden deň zo svojho života, ktorý som venovala chôdzi. Nevravím, bolo obdobie keď mi to nešlo a bola som sklamaná z dosiahnutých výsledkov, lebo som čaka viac od seba avšak stále ma to motivovala do trvdšej roboty


Kedy sa u vás prejavili najlepšie výsledky a čo tento proces (dlhoročný obsahoval)
Môj prvý veľký úspech sa dostavil na ME juniorov, kde som skončila na 10.mieste a potom pomaličky som sa posúvala ďalej a ďalej až som tento rok na ME dospelých na 50 kilometrovej trati skončila na 6.mieste a pevne dúfam, že sa budem posúvať aj naďalej.


Ako vyzera bežný deň u vrcholovej chodkyne?
Moje dni sú vačšinou stále rovnaké. Ráno vstanem naraňajkujem sa idem cvičiť k fyzioterapeutovi, potom mám prvú tréningovú fázu, po nej mám hodinu regenerácie (masáž, vírivky, podvodka), trocha si oddýchnem a poobede idem na ďalšiu tréningovú fázu a po nej opäť zaradím regeneráciu či už aktívnu alebo pasívnu.


Ako vyzera bežný rok u vrcholovej chodkyne?
Ročný tréningový cyklus začíname v októbri. Prvý mesiac sa venujem všeobecnej príprave ako je plávanie, turistika, bicykel, výbehy do kopcov a posilňovanie a potom začína prvý prípravné obdobie, ktoré trvá zhruba od novembra do februára. V tomto období robíme veľa kilometrov zameriavame sa objemovú prípravu. Po nej nastáva pred pretekové obdobie, ktoré trvá 2 týždne a pretekové obdobie. A tak to ide stále dokola. Samozrejme v ročno tréningovom cykle máme viaceré preteky, ale iba dve vrcholné podujatia, na ktoré sústreďujem svoju prípravu.  V máji je  to Europky pohár v chodzi alebo Majstrovstvá sveta v chodzi družstiev a potom v auguste ME, MS alebo OH.


Koľko kilometrov bežne nachodíte (týžden, mesiac, rok cca)
Je to veľmi individuálne záleží od toho v ktorém obodobí prípravy sa nachádzam. Ak v objemovej príprave za týžden spravím aj 167 km za mesiac 560 km a za rok viac do 5 000 kilometrov.


Koľko tenisiek pri tom zoderiete ? 
Väčšinou sa  zmestím do 10 párov


Ako pristupujete ku regenerácii a čo pre vás regenerácia znamená?
Regenerácia  vo vytrvalostnom športe je alfa a omega. Ak nezregenerujem dobre po náročnom tréningu na ďalší deň som neni schopná odtrénovať tréning na 100%, cítim sa unavená a všetko ma bolí. V prvom rade sa snažím o to, aby som mala v poriadku pohybový aparát a s dobrou regeneráciou sa vyhnem  športovým zraneniam a únave. Snažím sa regeneráciu zaradiť tak aby počet hodín zaťaženia sa skoro rovnal počtu hodín regenerácie. 


Aké prostriedky regenerácie využiváte ?
Základ mojej regenerácie tvori cvičenie s fyzioterapeutom. Ďalej využívam aktívnu aj pasívnu regeneráciu. Najčastejšie je to masáž, rôzne vodné procedúry, strečingové cvičenia a tento rok som využívala a vďaka firme OHD Ergonomic "bublinu" pure air.


Koľko času denne stravíte v starostlivosti fyzioterapeuta?
Podľa toho, či som na sústredení alebo doma, ale snažím sa čo najviac. Počas sústredenia sú to 3 až 4 hodiny. Doma toľko času nemám, ale snažím sa aspon 2 až 3 hodiny.


Akú úlohu vo vašej príprave zohráva výživa?
Veľmi dôležitú, nakoľko počas tréningov strácam veľa minerálov a rôznych iných látok snažím sa ich v prvom rade doplniť správnou stravou.


V čom myslíte, že robia športovci pri výžive najčastejšiu chybu?
Podaktorí športovci si myslia, že môžu jesť všetko, keďže športujú nepriberú a nezaujímajú sa veľmi o správne stravovacie návyky. Je im to jedno, ale práveže strava je ďalší dôležitý faktor pri dosahovaní výsledkov. Ja som si tiež kedysi myslela, že môžem zjesť všetko načo mám chuť. No dnes keď sa nato pozeriem z iného uhla robila som aj ja veľké chyby v stravovaní. Nevravím,že držím dietky to určite nie, ale snažím sa jesť zdravo.


Čo je podľa vás najdoležitejšie pre úspech športovca?
V prvom rade motivácia, chcenie a radosť zo športu. Ak má športovec cieľ a vie čo chce v danom športe dosiahnuť neexistuje nič čo by mu v tom zabránilo. Taktiež je to tvrdá práca a odriekanie niektorých vecí.


Aký to bol pocit prísť do ciela v náročných podmienkach v Berlíne?
Bola som neskutočne štastná a hrdá na seba, že som to dokázala. Bolo to veľmi tažké o to viac si to celé cenním. Dosiahla som tento rok všetko čo som si zaumienila a už viem, že ak budem ďalej tvrdo na sebe pracovať svoje možnosti a limity viem ďalej posúvať.


Tešite sa na nasledujúci pretek v podobne tažkých podmienkach v Dohe?
Samozrejem sa teším na každé jedny preteky avšak toto bude veľmi zaujímavá skúsenosť. Keďže klimatické podmienky sú tam náročné (veľmi vysoké teploty ešte aj v noci sa tam pohybujú teploty okolo 32 stupňňov) a aby nám nebolo málo tak nám organizátori vymysleli štart o 23:30. Myslím si, že to budú asi najťažšie preteky, na ktoré sa budem musieť pripraviť a prisôsobiť sa nočnému štartu.

osobný profil Márie Czakovej
https://www.facebook.com/mariaczakova/photos/a.1773605129542814/2094131694156821/?type=3&theater

Zdroje k článku

  1. https://www.atletika.sk/8372-2/
  2. https://www.facebook.com/mariaczakova/photos/a.1773605129542814/2094131694156821/?type=3&theater

Páčil sa Vám tento článok? Dajte mu Like!

Prečítajte si niektorý z našich najnovších článkov

Neutrálna stabilita a pohyb mimo nej

Čo je neutrálna stabilita a prečo sa netreba báť ísť pri pohybe i mimo ňu?

Ako sa zrodila nová terapeutická vazelína

Prečo som sa rozhodol si vytvoriť vlastnú vazelínu? V čom bude iná, aké bude jej využitie a s kým spolupracujem na produkte?

Zranenia hamstringov

Článok o zraneniach hamstringov, O liečbe tohto zranenia ale aj o samotnej prevencii.

Ako jednoducho pri výpade zvýšiť aktivitu Gluteus Medius?

Mám rád tento typ štúdií, kde je úplne jasné, čo z danej štúdie vychádza a dá sa to jednoducho použiť do praxe.

Diskusia k článku