Prečo pacientov pribúda aj keď fyzioterapia napreduje? (časť 2.)

Sme pohodlnejší, hlúpejší a draho za to platíme (časť 2.).



V prvej časti článku (Prečo pacientov pribúda aj keď fyzioterapia napreduje? (časť 1.)) som načrtol zmeny, ktorými prechádza naša spoločnosť. Technológie nám uľahčili život a tak sme zleniveli. Hľadáme skratky a jednoduché riešenia. Radšej zaplatíme za nezmysel ako by sme venovali úsilie tomu, čo naozaj pomôže.

Ako prelomiť tento problém a spraviť riešenie, ktoré má zmysel?

Príklad č. 3

Jediná cesta ako byť zdravší a bez bolesti je opustiť svoju komfortnú zónu. Jednoducho povedané, dať si „do tela“. Odmenou bude prepotené tričko, visiaci jazyk a pocit blízko kolapsu. A čím bližšie kolapsu, tým lepšie, lebo iba vtedy to funguje. Alebo žeby to ani s tým kolapsom nebolo to pravé? Cieľom zdravého športovania nie je naskočiť na vlnu intenzívnych intervalových tréningov (HIIT, Tabata, crossfit, jumping) a „rozbiť sa do 30 minút“. Ak ste roky zanedbávali pravidelný pohyb a Vaša posledná pravidelná aktivita bola ešte počas strednej školy, tak uvedené formy tréningu budú jednosmernou cestou do rúk fyzioterapeuta. Nesnažte sa roky zanedbaného cvičenia a mizernú telesnú zdatnosť (kondičku) dobehnúť 30 minútami sebazničujúceho cvičenia 2x v týždni. Ľahko sa Vám stane, že občas tréning vynecháte, inokedy sa na to nebudete cítiť alebo, že pre sviatok bude cvičenie zrušené. Začnite niečím oveľa prirodzenejším. Začnite chodiť po schodoch (prekonajte svoju pohodlnosť). Choďte do práce alebo na nákup peši (prekonajte svoju pohodlnosť). Večer si miesto pozerania TV pripravte zdravé jedlo na celý ďalší deň (prekonajte svoju pohodlnosť a nebudete potrebovať vitamíny a doplnky výživy = pamätáte si príklad  č. 1?). Spravte si aktívny víkend s dlhou prechádzku po meste. Vydajte sa na malý výlet do prírody (prekonajte svoju pohodlnosť). Začnite 2x týždenne cvičiť s činkami (prekonajte svoju pohodlnosť). Áno, viem, že na to všetko nemáte čas. Úplne Vám rozumiem. Je to otázka priorít. Ak si na to čas nenájdete a radšej ho investujete do televízie, hrania sa na telefóne alebo skrolovania facebooku, o pár rokov už nebude mať na výber. Po niekoľkých ďalších rokoch skrolovania už budete musieť liečiť svoje zanedbané telo. Všímate si ľudí vo svojom okolí, že niektorí túto pohodlnosť prekonali a spravili prvé kroky? Nečakajte, kým bude neskoro a začnite sa hýbať.

„Človek, ktorý niečo chce, si nájde cestu. Človek, ktorý nechce, si nájde výhovorku.“
~ Stephen Dolley Jr.

„Tí, ktorí si nenájdu čas pre cvičenie, si budú musieť nájsť čas pre chorobu.“
~ Edward Smith-Stanley, niekdajší britský premiér

 

Zhrnutie

Na niekoľkých príkladoch som vykreslil najčastejších klientov/pacientov, s ktorými sa v našom Fyziocentre Zdravo a Fit (prelinkovanie) stretávame. Po rokoch ničnerobenia k nám prichádzajú so zanedbaným telom. Pohybovú aktivitu zredukovali na cestu do práce, do obchodu a pasívnu dovolenku. Ak sa nakoniec odhodlajú pre lyžovačku 1x do roka alebo výzvu vo forme spartan race, ich zanedbané telo takúto veľkú záťaž nezvládne. Týmto by som v skratke opísal 90% našich klientov. Opísané faktory považujem za dôvod, prečo napriek lepším postupom fyzioterapie rastie množstvo ľudí, ktorí fyzioterapiu potrebujú.

 

Sme nielen fyzioterapeuti ale aj tréneri. Našou prácou nie je iba úľava od bolesti či liečenie zranenia, ale predovšetkým zmena životného štýlu. Ľudí učíme, aké zmeny by mali zaviesť, aby sa ich problémy neopakovali a nevznikali nové. Celý tento proces - od vstupnej diagnostiky klienta, cez terapiu, prípravu na záťaž až po vysvetlenie súvislostí, označujeme ako Fyziotréning. Je to spojenie toho najlepšieho, čo nás naučila fyzioterapia, trénerstvo a psychológia. Celistvý prístup ku klientovi a riešenie problémov v každej z oblasti (diagnostika, fyzioterapia, tréning, výživa, spánok, životný štýl, návyky...) sú jedinou cestou k zmene. Zmena začína pochopením celistvosti obrazu a zmenou svojho konania.

 

Čo zmeniť ak nechcete skončiť ako náš pacient? V čom vidím riešenie?

Možno budete prekvapení, ale nie je to odporúčanie cvičiť minimálne hodinu 3 x v týždni ani nič podobné. Sú to drobné zmeny ako:

1) Ak máte ísť niekde, kam to máte 20 minút chôdzou, choďte pešo! Zabudnite na MHD, taxík či auto.

2) Zabudnite na výťah. Postavte sa zoči - voči schodom a ukážte im kto je pánom situácie.

3) Starajte sa o svoje zdravie. Nekupujte fitness tyčinky a zdravé snacky ale lepšie sa stravujte.

4) Ak spíte menej ako 8 hodín, doprajte si o 30 minút dlhší spánok ako doteraz. Nie iba cez víkend ale vždy. Kým nespíte aspoň 8 hodín denne, ničíte si zdravie a skracujete si život.

5) Vytvorte si čas a choďte minimálne 1x za týždeň do prírody. Nadýchate sa čerstvého vzduchu a prídete na nové myšlienky.

6) Nájdite v sebe odhodlanie a vyriešte problémy, ktoré Vás trápia. Odmenou Vám bude úľava od bolesti chrbta.

7) Zlepšite svoj pitný režim. Nebudete musieť brať horčík proti kŕčom a nebude sa Vám motať hlava. Budete mať viacej energie a vaše svaly sa zbavia množstva napätia.

8) Spravte si čas na známych. Medziľudské vzťahy sú základom duševnej pohody. Nepokoj mysle trápi aj vaše telo.

9) Šport a pohyb sú základom vášho zdravia. Bez pravidelného pohybu vaše telo chradne. Pohyb je pre vaše zdravie rovnaké ako voda pre rastlinu. Myslíte si, že jej bude stačiť ak ju polejete 1x do roka?

 

Aký je Váš recept na zdravý životný štýl? Čo robíte preto, aby ste sa cítili lepšie a mali viac energie? V ďalšom článku vysvetlím, prečo intervalové tréningy robia zo začínajúcich športovcov pacientov a prečo toľkých ľudí bolia po tréningu kĺby a chrbát.

Zdroje k článku

  1. https://www.zdravoafit.sk/clanok/preco-pacientov-pribuda-aj-ked-fyzioterapia-napreduje-cast-1

Páčil sa Vám tento článok? Dajte mu Like!

Prečítajte si niektorý z našich najnovších článkov

Chráňme svoje zdravie - alternatívne termíny školení

Ochrana zdravia je pre nás maximálna priorita a preto sme sa rozhodli vyjsť Vám v ústrety s presunmi jarných termínov.

Voľby 2020, zvolili ste si správne?

Správna voľba ovplyvní Váš život via ako si myslíte.

Prečo pacientov pribúda aj keď fyzioterapia napreduje? (časť 1.)

Sme pohodlnejší, hlúpejší a draho za to platíme (časť 1.).

Je darčekový poukaz dobrý darček pod stromček?

Najkrajšia vec na vzdelaní je tá, že nám ho nikto nemôže vziať, nemusíme si ho poistiť a zdokonaľovaním získa na cene!

Diskusia k článku