Preventívnym posilňovaním proti bolesti chrbta

Posilňovanie chrbta je skvelá prevencia vzniku bolestí. Je však lepšie cvičiť vo fitness centre alebo sa venovať kolektívnym športom?



Dostatočná sila chrbtových svalov zohráva význam nielen v športe, ale aj v bežných denných aktivitách. Pevné chrbtové svaly nám pomáhajú udržiavať telo napriamené, stabilizujú chrbticu pri dvíhaní bremien, športe, tlmení nárazov a každej činnosti, ktorú vykonávame. Množstvo odborných štúdií potvrdzuje, že ľudia, ktorí trpeli bolesťami chrbta a posilnili stabilizačné svaly, dosiahli zmiernenie až odstránenie bolestí. Iné štúdie naznačujú, že ľudia so silnejším chrbtom trpia menej často bolesťami a taktiež sa úspešnejšie vyhýbajú zraneniam.

Aj o tejto problematike bol môj príspevok počas Piešťanských fyzioterapeutických dní 22.-23.9.2016. Pokiaľ sa nechceme baviť iba o liečbe a tíšení bolestí, mali by sme myslieť na prevenciu. Vo svojom príspevku som prednášal o rozdieloch v sile svalov chrbta medzi pravidelne športujúcou populáciou a nešportujúcimi ľuďmi. Vo svojej práci som sledoval študentov z vysokých škôl. Podľa očakávania sme s kolegami potvrdili, že ľudia, ktorí pravidelne športujú dosahujú vyššiu úroveň maximálnej izometrickej sily chrbtových svalov.

Ďalším parametrom, ktorý sme sledovali bola úroveň silového gradientu. Je to množstvo sily, ktoré dokáže človek vygenerovať napríklad v prvých 0,1 s od podnetu. Napríklad to môže byť nečakaný náraz, šmyk, súboj vo futbale alebo zlý pohyb pri práci. Môže to byť výhoda ak napríklad lyžujete, nečakane narazíte na bubon a ten vás hodí vpred. Práve v tejto chvíli je potrebné, aby chrbát vytvoril v zlomku sekundy veľké množstvo sily a zabránil možnému pádu. Aj v tomto parametri, konkrétne pri sledovaných 0,1 s; 0,2 s a 0,3 s od podnetu ku kontrakcii dosiahli športovci významne vyššiu úroveň sily ako ich nešportujúci rovesníci.

Na týchto zisteniach možno nie je nič nečakané. Zaujímavé bolo, keď sme rozdelili športovcov na skupinu, ktorá sa venovala silovo orientovaným športom, konkrétne fitness, kulturistika a veslovanie. Pre tieto športy je kľúčová silová príprava vo fitness centre. Druhú skupinu vytvorili hráči kolektívnych športov. Zaradili sme sem hokejistov, futbalistov a basketbalistov. Pri porovnaní maximálnej sily boli síce siloví športovci v porovnaní s kolektívnymi športami silnejší, ale rozdiel nebol veľký (štatisticky významný). U kolektívnych športovcov by sme očakávali, že budú naopak podstatne dynamickejší a že vyniknú v silovom gradiente v 0,1-0,3 s. V tomto parametri boli ale rozdiely úplne minimálne.

Čo nám z toho vyplýva?

Ak sa chceme venovať prevencií a budovať pevné telo, tak je takmer jedno, ktorou cestou sa vyberieme. Podobné výsledky môžete dosiahnuť, či už budete chodiť pravidelne hrať futbal s kamarátmi alebo cvičiť vo fittness centre. Dôležitá je pravidelnosť a vytrvalosť pri dlhodobom športovaní.

Myslite na to, že silnejší chrbát neznamená automaticky menej bolestí. Dôležité je udržiavať ho pohyblivým strečingom, jógou alebo pilatesom. Dlhodobé preťažovanie chrbta bez adekvátneho doplnkového cvičenia a uvoľňovania najviac zaťažovaných svalov môže viesť ku vzniku skrátených svalov a dysbalancií. To je často prameňom uštipačných rečí ako „športom k trvalej invalidite“. Venujte sa aktivitám, ktoré vás bavia, lebo práve tie vás privedú k vášmu stanovenému cieľu a budú vám prinášať potešenie. Nemajte klapky na očiach a venujte sa rôznorodým aktivitám. Aj pre hokejistu, ktorý má silný chrbát a stehná je dôležité posilňovať vo fitness centre brucho, ramená, uvoľňovať bedrové kĺby a ďalšie preťažované časti pohybového aparátu. Každý šport alebo cvičenie má svoje výhody, takže nevyberajte len to, čo vyformuje vašu postavu, ale najmä to, čo vás baví. Iba tak vám bude pohyb prinášať potešenie a želané výsledky.

Zdroje k článku

  1. Obrázky: fallout.wikia.com
  2. www.theskitrippage.com
  3. framework.latimes.com
  4. www.fitday.com

Páčil sa Vám tento článok? Dajte mu Like!

Prečítajte si niektorý z našich najnovších článkov

Ako použiť strečing správne, aby nezabil vaše výsledky?

Strečing vo fyziotréningu – dokážete využiť jeho potenciál?

Je bolesť pri cvičení a športe práca pre trénera alebo fyzioterapeuta?

Je vaše telo dostatočne pripravené na cvičenie a šport? Mnohokrát nie a to môže viesť ku vzniku bolestí. Pomôže Vám s nimi tréner alebo fyzioterapeut?

Hľadáme nového člena tímu - FYZIOTERAPEUTA

Pracujete ako fyzioterapeut a milujete svoju prácu? Chcete byť súčasťou skvelého tímu v peknom a novom zariadení?

MUDr Jiři Dostal- Laktát a jeho úloha v športovom tréningu

Aktuálne informácie o úlohe laktátu v športovom tréningu od MUDr. Dostála

Diskusia k článku