Rozdiel medzi kokosovým olejom a MCT

O kokosovom oleji sa už popísalo. MCT je zas známejší vo fitness kruhoch. Aký je medzi nimi rozdiel z pohľadu zloženia a aký vplyv majú na naše telo?



Ak si človek páliaci tuk, resp. sa snažíš trošku zhodiť, možno kontrolovať svoj apetít…alebo jednoducho experimentovať s rôznymi spôsobmi životosprávy, určite si už narazil na množstvo článkov o “magických” účinkoch kokosového oleja.
Niekedy až za hranicame reality. Ale tento článok sa v skutočnosti pozerá na zloženie kokosového oleja z pohľadu mastných kyselín – a ak si počul už tento termín, tak aj MCT. Často MCT na tomto blogu (človek páliaci tuk) spomínam práve preto, že v súčasnosti je to asi jeden z najlepších spôsobov, ako pohnúť metabolizmus na spaľovanie tukov bez hladovania alebo deprivácie.

kokos a mct

Ak ste už niekedy skúšali “Bulletproof” (alebo teda nepriestrelnú) kávu, so špeciálnymi druhmi olejov ako sú XCT alebo Brain Octaneolej, tak ste už pocítili silu a vplyv niektorých typov MCT na svoju energiu.
Akokoľvek, existuje niekoľko MCT a niekotoré sú naozaj iba marketing a nie všetky MCT sú rovnaké. Priemysel propagujúci kokosový olej už zistil, že toto samotné slovo dokáže predávať a znova, je tu obrovsky silný marketing a stráca sa pravda.
Niektorý výrobcovia propagujú produkty, ako kokosový olej, kde sa hovorí, že obsahuje až 62% MCT oleja – ale je to pravda? A čo to znamená? Všeobecne, kokosový olej sa radí medzi jeden z tých lepších na varenie a denno denné používanie, ale problémom je, že skutočne nemôžeš dostať dostatok užitočných MCT iba z konzumovania kokosového oleja –  a tento termín MCT je to “rozriedený” tým, že sa do toho berie aj kyselina laurová, ktorá je lacnou a veľkou zložkou samotného kokosového oleja. A toto reklamní agenti využili.

V Amerike, kyselina laurová, ktorá sama o sebe sa nespráva ako MCT v našom tele, sa môže predávať a označovať ako MCT, pretože chemici ju tak pomenovali. Aj keď biológovia potom zistili, že táto kyselina nasleduje iné metabolické cesty, ako skutočné MCT (C-8 a C-10). Tento post sa teda iba pozrie trošku bližšie na vedu okolo tohoto kokosového oleja a jeho samotného zloženia pre to, aby sme pochopili, čo je na ňom tak užitočné.

 

3 skutočné MCT oleje – a prečo kyselina laurová sa iba tvári ako MCT

Reklamy na kokosový olej dokážu často tvrdiť, že v kokosovom oleju sú 4 druhy mastných kyselín so stredne dlhým reťazcom (MCT) – a hovoria o C6, C8, C10 a C12 (to číslo znamená dĺžku uhlíkového reťazca v molekule).

Chemici sa už dávno rozhodli, že všetky z týchto štyroch sú klasifikované ako so “strednou dĺžkou”, a teda aj najväčší podiel kokosového oleja, kyselina laurová, alebo C12, patrí do tejto skupiny. Ale prečo je to teda pseudo-MCT mastná kyselina?
Kyselina laurová je fajn zdroj energie, ale správa sa viac ako LCT (long-chain triglyceride, teda triglycerid s dlhý reťazcom) a nie ako MCT. Keď konzumuješ C12, tak to znamená, že z nej nedostaneš okamžite rýchle ketóny tak, ako keby si mal C8 alebo C10.

Z pohľadu biológie, kyselina laurová by mala byť považovaná za kyselinu s dlhým reťazcom, pretože na rozdiel od skutočných MCT, táto kyselina je spracovaná pečeňou. Toto je dôležité, pretože tvoje telo metabolizuje MCT odlišne od LCT.
MCT sú jednoducho rýchlo konvertované na zdroj energie pre mozog a telo namiesto toho, ako LCT, ktoré vyžadujú zastávku v pečeni.

Avšak, keď sa chemici pozerali na túto mastnú kyselinu v mikroskope, tak iba spočítali jej uhlíkový reťazec a teda chemicky ju priradili do skupiny MCT. Kyselina laurová je teda chemicky MCT, ale biologicky LCT, pretože naše telo sa na ňu pozerá odlišne, ako na skutočné MCT.
A takmer v každej štúdii, ktorá sa zaoberá vplyvom MCT na ľudský organizmus, ak sa pozrieme hlbšie na štúdiu, tak sa nejedná o kyselinu laurovú (práve z tohoto dôvodu). A toto je problém pri marketingu kokosového oleja, ktorý obsahuje väčšinu kyseliny laurovej, a môže byť nesprávne označovaný ako MCT olej. Poďme sa ale teda pozrieť bližšie na zloženie kokosového oleja z pohľadu mastných kyselín.

Zoznam MCT nachádzajúcich sa v kokosovom oleji

kokos_mct2

C6, kyselina kaprónová (hexánová, caproic acid)

Tejto nie je dostatok v kokosovo oleji, chutí zle a okrem iného spôsobuje podráždené trávania a žalúdka, čo môže mať za následok nepríjemnosti s tým spojené. Akokoľvek, konvertuje sa veľmi rýchlo na ketóny! Ak tvoj MCT olej má trošku divnú chuť alebo spôsobuje jemné pálenie v hrdle, je to pravdepodobne preto, lebo filtrácia neodstránila dobre dostatok C6.

C8, kyselina kaprylová (caprylic acid) vzácna, ~6% kokosového oleja

Má silné proti-mikróbové vlastnosti (oveľa potentnejšie, než kyselina laurová), pomáha udržať zdravý tráviaci trakt a je najrýchlejšia na metabolizáciu v mozgu.

Tvoja pečeň nepotrebuje urobiť nič s týmto vzácnym druhom MCT, a pre tvoje telo to zaberie iba 3 kroky, aby sa táto mastná kyselina zmenila na ATP (energetická molekula, ktorá je základnou menou, v akej telo obchoduje s energiou, bunková energia pre každú jednu bunku). Pre informáciu, cukor potrebuje na tento proces 26 krokov.
Pre jednu lyžicu tejto kyseliny by si musel skonzumovať 18 lyžíc kokosového oleja – z čoho by ti bolo asi dosť zle. Preto sú na trhu aj produkty ako Brain Octane, dostať v Amerike, ktorý je práve tento druh oleja.

C10, kyselina kaprinová (capric acid),  ~9% kokosového oleja

Toto je druhá najkratšia forma MCT, takisto dosť vzácna. Je trošíčku pomalšia, čo sa týka premeny na energiu, ale viac dostupnejšia ako C8. Produkty, ako XCT olej, takisto dostupný v Amerike, prechádza trojitou destiláciou v bezkyslíkovej atmosfére, bez rozpúšťadiel, a obsahuje C8 a C10, pretože toto sú dva druhy MCT, ktoré sa dokážu rýchlo premeniť na ATP, aj bez pečene. Potrebuješ približene 6 lyžíc kokosového oleja pre to, aby si dostal jednu lyžicu C8 a C10 mixu.

C12, kyselina laurová (lauric acid) obsah ~50+% kokosového oleja

Vyžaduje zastavenie v pečeni a neni teda okamžite konvertovaný na energiu, ako dva druhy MCT vyššie.  Toto je dôvod, prečo biologicky je bližšie k LCT než k MCT. Zdvíha cholesterol viac než akákoľvek iná mastná kyselina (nie je to nevyhnutne zlá vec). Bežne sa cituje, že má antibakteriálne účinky, čo je aj pravda – aj keď je ale pravda, že MCT, ktoré sme spomínali predtým, sú ešte lepšie voči agresívnym kvasinkám typu Candida a dokonca aj Chlamýdia.

Je to trošku mätúce, pretože reklama na kokosový olej môže dať niekedy dojem, že kyselina laurová je to isté ako monolaurín, extrémne silné antibaktérium, ktoré je odvodené z kyseliny laurovej. Môžeš získať monolaurín v tvojich črevách aj tak, keď budeš konzumovať kokosový olej a môže to pomôcť s prerastením zlých baktérií. Keď sa však do úvahy zoberie, ako lacná táto vec je, tak sa niet čo čudovať, že marketing spoločností sa nám snaží posunúť tieto informácie a predať lacný MCT olej s kyselinou laurovou. Jednoducho, nie je to pravdivý marketing.

C14, kyselina myristová, palmitová, olejová

Toto sú veľmi známe LCT, väčšinou nasýtene, vrátane aj kyseliny stearovej (C18:0), olejovej (C18:1) a linolénovej (C18:2). Precentuálny podiel každej z nich bude závisieť na regióne, kde kokosvý orech rástol, času zberu, podnebí a ďalších premenných.

Sú dobrým zdrojom energie, ale sú takisto veľmi dostupné v iných olejoch – a nebudeš z nich mať špeciálny benefit, keby si to porovnal s konzumovaním skutočných MCT.

 

Čítaj etiketu svojho MCT oleja a over si, že sú tam správne mastné kyseliny

Kyselina laurová ma niekoľko antibakteriálnych vlastností, o ktorých si možno povieme neskôr – ale jednoducho, to nie je najefektívnejší spôsob, ako dať tvojmu mozgu a telu najlepšiu energiu. Nevytvára v tele tak rýchle ketóny ako skutočný biologický MCT, ako je obsiahnutý v XCT alebo Bratin Octane oleji.

Takže, ak chceš nejakú kyselinu laurovú (a asi aj chceš, lebo je pre teba dobrá), potom zbytočne neplytvaj peniazmi a jednoducho konzumuj kokosový olej. Nemá zmysel ju kupovať extraktovanú, keď najviac ju obsahuje samotný olej, ktorý je naviac naozaj chutný a dobrý zdroj tuku a dostaneš s ním aj nejaké tie skutočné MCT.

Jedna alebo dve lyžice kokosového oleja ti dajú dostatok kyseliny laurovej – naozaj nemá zmysel kupovať túto mastnú kyselinu zvlášť, ako doplnok výživy. Akokoľvek, ak môžem doporučiť, vždy si daj aj extra skutočné MCT C-8 a C-10, ktoré ti okamžite zabezpešia výborný zdroj energie pre tvoje telo a mozog.

Zdroje k článku

  1. http://www.clovekpaliacituk.net/2016/03/19/kokosovy-olej-vs-mct-vs-kyselina-laurova-co-je-vlastne-co-a-aky-je-medzi-nimi-rozdiel/

Páčil sa Vám tento článok? Dajte mu Like!

Prečítajte si niektorý z našich najnovších článkov

Výživa a prevencia 2019

Pozývame Vás na medzinárodnú konferenciu venovanú výžive a prevencii, ktorú spoluorganizujeme so Slovenskou asociáciou pre výživu a prevenciu. 

Je bolesť pri cvičení a športe práca pre trénera alebo fyzioterapeuta?

Je vaše telo dostatočne pripravené na cvičenie a šport? Mnohokrát nie a to môže viesť ku vzniku bolestí. Pomôže Vám s nimi tréner alebo fyzioterapeut?

Hľadáme nového člena tímu - FYZIOTERAPEUTA

Pracujete ako fyzioterapeut a milujete svoju prácu? Chcete byť súčasťou skvelého tímu v peknom a novom zariadení?

MUDr Jiři Dostal- Laktát a jeho úloha v športovom tréningu

Aktuálne informácie o úlohe laktátu v športovom tréningu od MUDr. Dostála

Diskusia k článku