Sedenie má slúžiť na odpočinok

Či je sedenie zlé alebo dobré o tom by sa dalo polemizovať. Ako asi všetko, má to svoje svetlé i tmavé stránky.



Väčšinou všade počujete ako je táto aktivita nevhodná, ja ale po osobných i pracovných skúsenostiach s rôznymi chronickými bolesťami môžem povedať, že dnes často doslova vyhľadávam flektovanú polohu chrbtice a určité druhy sedenia. Poďme sa teda na to naše civilizačné prekliatie pozrieť bližšie.

Prečo je sedenie "zlé"?

Prvá hlavná vec je, že naše telo je stvorené pre pohyb, nie na dlhodobé statické pozície. Nie nadarmo je sedenienízka fyzická aktivita spojená s bolesťami a degeneráciou chrbtice. A v týchto štúdiách nikto neriešil či sedia tak alebo tak. Preto by sedenie malo slúžiť hlavne na pasívny odpočinok, nie na niekoľko hodinové pracovné nasadenie. Pri sedení časť telesnej hmotnosti pôsobí na platničky viac ako pri pohybe či stoji. Napr. už len pri sedení s neutrálnym postavením chrbtice sa zvyšuje tlak na platničky o 40% a čím väčší predklon tým väčší tlak, ktorý môže byť až cez 200% váhy tela. To by ešte ani tak nevadilo, ak by to netrvalo dlho. Pre našu chrbticu je totiž prirodzené, že počas dňa sa strieda zaťaženie s relaxáciou, platničky sa dehydratujú a hydratujú... Aká doba sedenia je už dlho? Podľa mňa každé sedenie nad 20 minút. Či je to v takej alebo onakej polohe.

Prečo je sedenie "dobré"?

Ako som spomínal vyššie, sedenie by malo slúžiť hlavne na odpočinok. Určite mi dáte za pravdu, že po nejakej fyzickej aktivite si každý rád na nejakú dobu sadne a odpočinie a nie je na tom nič zlé. Dokonca niektoré štúdie naznačujú, že určité flekčné postúry zvyšujú výšku chrbtice, rehydratujú a lepšie transportujú živiny do medzistavcových platničiek. Tvorcovia prvej štúdie dokonca považujú flekčné sedenie s podopretým chrbtom za inovatívny spôsob ako rehydratovať platničky následne po zaťažení. Takže ani so sedením nič nie je čierno-biele.

Kedy vzniká problém?

Problémom je, ak sedenie trvá dlho a často sa opakuje. Problémom je, ak sa telo začne na túto aktivitu adaptovať. Adaptuje svoje tkanivá v prospech sedenia. Ak sa toto stane, už vám viac nepomôže sedieť menej. Treba zvoliť inú stratégiu. Jednoducho treba telo znovu naučiť sa efektívne vysporiadať s gravitáciou.

Ak sa sedením dopracujeme do akútnych problémov s platničkami, vtedy už samozrejme pomôže menej sedenia alebo sedieť väčšinu času s neutrálnym postavením chrbtice. Vtedy sú tlaky na štruktúry (väzy, svaly, kĺby, platničky) vyrovnané a nemusí dôjsť k provokácií bolesti. Následne by ale mala prebiehať kvalitná rehabilitácia, ktorou dosiahneme pohyblivosť chrbtice aj mimo neutrálu bez bolesti. Nemôžeme sa hýbať ako roboti s rovným chrbtom celý svoj život. Chrbtica potrebuje rozsahy do všetkých smerov, aby bola silná a pohyblivá.

Cieľom tohoto článku bolo, aby ste sa prestali pozerať na sedenie ako na nejakú zlú aktivitu. Áno v dnešnej dobe nás dlhodobé sedenie doslova ničí. Ale tak ako i pri iných problematikách, treba sa na vec pozrieť v širších súvislostiach a nakoniec sa z "nevhodnej" aktivity môže stať aktivita, ktorá nám dokonca v niektorých oblastiach pomôže. Takže kľudne si na chvíľu sadnite a odpočiňte si a ktovie, možno sa vám rehydratujú platničky a zvýši výška chrbtice. :)

SO, HAVE A GOOD SIT!!!

Páčil sa Vám tento článok? Dajte mu Like!

Prečítajte si niektorý z našich najnovších článkov

Je bolesť pri cvičení a športe práca pre trénera alebo fyzioterapeuta?

Je vaše telo dostatočne pripravené na cvičenie a šport? Mnohokrát nie a to môže viesť ku vzniku bolestí. Pomôže Vám s nimi tréner alebo fyzioterapeut?

Hľadáme nového člena tímu - FYZIOTERAPEUTA

Pracujete ako fyzioterapeut a milujete svoju prácu? Chcete byť súčasťou skvelého tímu v peknom a novom zariadení?

MUDr Jiři Dostal- Laktát a jeho úloha v športovom tréningu

Aktuálne informácie o úlohe laktátu v športovom tréningu od MUDr. Dostála

Neutrálna stabilita a pohyb mimo nej

Čo je neutrálna stabilita a prečo sa netreba báť ísť pri pohybe i mimo ňu?

Diskusia k článku