Sladidlá miesto cukru. Sú bezpečné?

Nachádzajú sa v tisíckach potravinárskych výrobkoch, používané miesto cukru na sladenie potravín a nápojov. Bližšie o ich zdravotnej bezpečnosti v tomto článku.


Umelé sladidlá sú nízkokalorické alebo bezkalorické chemické substancie používané miesto cukru na sladenie potravín a nápojov.
Nachádzajú sa v tisíckach potravinárskych výrobkoch, ako napríklad drinky, dezerty, hotové jedlá, koláče, žuvačky a zubné pasty.

Pre ľudí, ktorí sa snažia schudnúť alebo si musia sledovať hladinu cukru v krvi kvôli cukrovke, môže byť väčšie množstvo cukru problémom. Nízkokalorické sladidlá ako informuje International Food Information Council, sú bezpečné pre použitie, ponúkajú sladkosť bez kalórií ako i výber sladkých potravín.

Prieskum z roku 1998 realizovaný spoločnosťou Calorie Control Council uvádza, že 144 miliónov dospelých Američanov konzumuje a pije nízkokalorické produkty ako i produkty bez cukru, napríklad dezerty a umelo sladené limonády.
Či to má dobrý dopad na ich ďalšie fungovanie (zovňajšok a celkové zdravie) necháme na individuálne posúdenie. 


BEZPEČNOSŤ

Bezpečnosť je prvoradou podmienkou schválenia aplikácie novej prídavnej látky do potravín.

Všetky sladidlá v Európe podliehajú prísnej bezpečnostnej kontrole, ktorú vedie Európsky úrad pre bezpečnosť potravín EFSA. Kontrola sa vykonáva ešte predtým, než sú použité v potravinárskej výrobe. Súčasťou toho je aj určenie odporúčanej dennej dávky (acceptable daily intake ADI), ktorá predstavuje maximálnu bezpečnú dávku konzumovanú každý deň v priebehu života bez zdravotných následkov. Ako uvádza European Food Information Council EUFIC, „ak presiahneme úroveň ADI akéhokoľvek syntetického sladidla, nebudeme trpieť žiadnymi negatívnymi vplyvmi, pretože táto možnosť presiahnutia už bola zarátaná do výpočtov.“ V určitých prípadoch, ako sú polyoly, zákon nešpecifikuje maximálnu úroveň ADI, ale stanovuje, aby boli použité v súlade so „správnou výrobnou praxou“.   


Sladidlá môžu byť bezpečné, ale sú aj zdravé?

Organizácie „Cancer Research UK“ a „US National Cancer Institute“ uvádzajú, že sladidlá nespôsobujú rakovinu.
Avšak Cancer Research UK poukazuje na to, že rozsiahle štúdie pri pohľade na ľudí neposkytli presvedčivé dôkazy o bezpečnosti umelých sladidiel pre ľudí.

Ako cukor, tak aj sladidlá ponúkajú sladkú chuť, ALE odlišnosť spočíva v tom, že nezvyšujú hladinu cukru v krvi.

Výrobcovia potravín tvrdia, že sladidlá pomáhajú v prevencii zubného kazu, kontrolovať hladinu cukru krvi a redukovať kalorický príjem.

Dietológička Emma Carder tvrdí: „Výskum poukazuje na fakt, že sladidlá sú v strave a nápojoch úplne bezpečné a to i na dennej báze ako súčasť zdravej stravy.“ Tiež tvrdí, že sú užitočnou alternatívou pre ľudí liečených na cukrovku, ktorí sú nútení sledovať si hladinu cukru v krvi.

Niekoľko zdrojov uvádza, že umelé sladidlá môžu mať stimulačný efekt na chuť do jedla, z čoho vyplýva, že môžu zohrávať významnú úlohu pri priberaní a obezite. Výskum v tomto smere však nie je úplný. Taktiež existuje málo dôkazov o dlhodobých štúdiách, ktoré naznačujú, že sladidlá vedú k zvyšovaniu príjmu energie a prispievajú k riziku výskytu obezity.  

Ako uvádza zdroj z roku 2008, v Európskej únii sa intenzívne používajú sladidlá:

-     Sacharín

-     Aspartám

-     Sukralóza

-     Acelsulfam K

-     Cyklamáty

-     Neohesperidín dihydrochalkón

-     Thaumatín

Podmienky ich používania sú definované smernicou Európskej únie, ktorá sa zaoberá „aditívnymi látkami používanými na sladenie potravín alebo ako stolové sladidlá“. 


SACHARÍN

Sacharín bol objavený v roku 1879. Je zhruba 300-krát sladší ako cukor. Kedysi sa používal v prvej a druhej svetovej vojne s cieľom nahradenia nedostatku cukru.

V roku 1970 FDA zakázala sacharín na základe správ z kanadskej štúdie, ktorou sa zistilo, že sacharín by mohol zapríčiňovať rakovinu močového mechúra u potkanov. „Toto varovanie už nie je platné,“ hovorí Ruth Kava PhD, RD, riaditeľka výživy pre Radu Američanov v oblasti vedy a zdravia. Ďalší výskum ukázal, že samce majú hlavne pH faktor, ktorý ich predurčuje k rakovine močového mechúra. Čo však platí pre samcov potkanov, nemusí jednoznačne platiť pre človeka (alebo dokonca pre samice potkanov).

Ruth poznamenáva: „ Je veľa vecí, ktoré spôsobujú škody u zvierat, no nie vždy spôsobujú škodu u ľudí.“
Ďalej poukazuje na fakt, že keďže sú sladidlá sladšie ako cukor, stačí len veľmi malé množstvo na dosiahnutie rovnakej sladivosti ako je to pri cukre.


ASPARTÁM

Aspartám je nízkoenergetické umelé sladidlo, a hoci dôkladne testovaný FDA a schválený za bezpečný pre širokú verejnosť, bol kedysi kritizovaný pre možné príčiny rôznych ochorení. V Európe je autorizovaný na použitie ako prídavná látka v potravinách ako sú drinky, dezerty, sladkosti, mliečne produkty, žuvačky, taktiež ako stolové sladidlo. Nakoľko je asi 200-krát sladší ako cukor, ponúka sladkú chuť a umožňuje tak reguláciu príjmu energie potravinami.

Aspartám a jeho produkty rozkladu boli predmetom vyšetrovania viac ako 30 rokov, zahŕňajúc štúdie na zvieratách, klinické štúdie, a epidemiologické štúdie. Zistilo sa, že je bezpečný pre ľudskú konzumáciu.
V Európskej únii musí byť na etikete potravín obsahujúcich aspartám uvedená jeho prítomnosť, a to buď jeho pomenovaním alebo kódom E 951. To naznačuje, že daná látka bola v rámci Európskej únie schválená ako bezpečná.
Súčasná ADI 40 mg/kg telesnej hmotnosti je považovaná za bezpečnú. Avšak pre pacientov trpiacich na fenylketonúriu je táto hodnota nepoužiteľná, nakoľko v tomto prípade je nevyhnutná striktná kontrola príjmu aminokyseliny fenylalanínu.


STÉVIA

Stévia je rastlina, bylinná ingrediencia používaná mnoho storočí u juhoamerických domorodcov ako sladká prísada v potravinách a nápojoch a od roku 1970 v Japonsku. Jej listy sú bez kalórii a sladké. Ako sladidlo sa používa extrakt stévie - suma steviol glykozidov, z ktorých každý ma rôznu sladivosť. 

Na internete sú k dispozícii rozsiahle informácie o tom, že stévia nie je schválená, je potrebné urobiť niekoľko dlhodobejších štúdii, nemožno garantovať jej účinky a čistotu. 
V roku 2010 EFSA posúdil bezpečnosť steviolu glykozidov, teda sladidla získaného z listov tejto rastliny. Toxikologické testy preukázali, že látky nie sú genotoxické ani karcinogénne a takisto nezaznamenali žiadne nepriaznivé účinky na reprodukčný systém človeka, prípadne vývoj dieťaťa. Štúdia, ktorej sa zúčastnilo 12 pacientov liečených na cukrovku 2.typu, preukázala, že jednorazová dávka 1g steviozidu znižuje hladinu glukózy po jedle a neovplyvňuje krvný tlak.
Prídavnej látke bolo pridelené číslo E 960 a nachádza sa na oficiálnom zozname EÚ povolených aditívnych látok.

Sladidlo je veľmi intenzívne, rozsah sladivosti je 40 až 300-krát vyšší ako u sacharózy. ADI predstavuje hodnotu 4 mg/kg telesnej hmotnosti na deň. Použitie steviolu glykozidov je rozsiahle: sladené nealkoholické nápoje, džúsy, jogurty, pečivo, cereálie, nízkoenergetické džemy, žuvačky, stolové sladidlo apod.  
Mauro Fisberg, MD, PhD tvrdí, že stévia je užitočná pre ľudí s cukrovkou, ktorí sa nechcú vzdať sladkej chute a pre ľudí, ktorí sa snažia zredukovať svoj kalorický príjem.


ZÁVER

Tento článok bol z pohľadu výsledkov štúdií a jednotlivých tvrdení celkom pestrý. Zatiaľ čo výrobcovia potravín hovoria o ich priaznivých účinkoch na zdravie (prevencia zubného kazu, redukcia kalorického príjmu), niektoré zdravotnícke organizácie spochybňujú bezpečnosť umelých sladidiel pre ľudí.
Existuje veľa organizácií, ktoré okrem iného vykonávajú testy bezpečnosti prídavných látok. Zhromaždené výsledky sa posúvajú Európskemu úradu pre bezpečnosť potravín, ktorý dôsledne prehodnotí možné riziká na vysokej vedeckej úrovni, čím pomáha chrániť spotrebiteľov pred možnými rizikami.
Pokiaľ sme zdraví natoľko, že sa nemusíme obmedzovať v príjme kalórií a potravín, je na našom osobnom zvážení, či ich zakomponujeme do nášho jedálneho lístka alebo sa budeme riadiť vlastnou hlavou.

Zdroje k článku

  1. https://www.efsa.europa.eu/en/topics/topic/aspartame
  2. http://www.nhs.uk/Livewell/Goodfood/Pages/the-truth-about-artificial-sweeteners.aspx
  3. http://www.webmd.com/food-recipes/features/truth-artificial-sweeteners#
  4. http://www.nhs.uk/Livewell/Goodfood/Pages/are-stevia-plant-extracts-safe.asp
  5. http://www.eufic.org/article/sk/artid/sladidla/
  6. Obrázky: http://www.livescience.com/images/i/000/056/812/original/stevia-plant-powder-130912.jpg?interpolation=lanczos-none&downsize=*:1000
  7. https://thewholejourney.com/wp-content/uploads/2016/08/The-Danger-of-Artificial-Sweeteners-and-How-to-Replace-Them.jpg
  8. http://www.fansladidla.cz/uploads/images/Vyrobky/Sacharin/DOZA_SACH_10g_160%20t.jpg
  9. http://www.danielarau.sk/wp-content/uploads/2014/02/sladidlo-aspartam2-300x218.jpg

Páčil sa Vám tento článok? Dajte mu Like!

Prečítajte si niektorý z našich najnovších článkov

Neutrálna stabilita a pohyb mimo nej

Čo je neutrálna stabilita a prečo sa netreba báť ísť pri pohybe i mimo ňu?

Ako sa zrodila nová terapeutická vazelína

Prečo som sa rozhodol si vytvoriť vlastnú vazelínu? V čom bude iná, aké bude jej využitie a s kým spolupracujem na produkte?

Zranenia hamstringov

Článok o zraneniach hamstringov, O liečbe tohto zranenia ale aj o samotnej prevencii.

Grilované broskyne s čokoládovým krémom

Grilované broskyne s čokoládovým krémom, ako fit dezert bez cukru!

Diskusia k článku