Športovanie v horúcom prostredí

Ako vplýva teplo na naše zdravie?


     Športovanie v horúcom prostredí zvyšuje nároky na systém krvného obehu, ktorý zabezpečuje zvýšený prívod kyslíka a živín do pracujúcich svalov a odvod vytváraného metabolického tepla z hlbokých tkanív na perifériu. V prvom rade organizmus začne odstraňovať metabolické teplo a ochladzovať sa, čím znižuje schopnosť zabezpečovať potrebnú úroveň aeróbnych procesov.

     Strata telesných tekutín u neaklimatizovańych osôb spôsobuje zmenšenie objemu krvnej plazmy, čím sa naruší obeh krvi v našom tele. Hrozí vzostup teploty telesného jadra, čo môže vyústiť až do smrti z prehriatia.

     Metabolické teplo, ktoré sa vytvára počas športovej činnosti,  môže zvýšiť teplotu tela až na úroveň horúčky. U dobre trénovaných športovcov  je vzostup tepla pri rovnakom zaťažení menši ako u ľudí, ktorí  sú slabšie trénovaní.

     V teplom prostredí organizmus využíva viac procesov anaeróbneho metabolizmus ako v chladnom prostredí. Následkom toho sa rýchlejšie spotrebúvajú glykogénové zásoby a hromadí sa kyselina mliečna. Vzostup kyseliny mliečnej je spôsobený jej zníženým odbúravaním v pečeni, pretože pečeň je počas telesného výkonu menej prekrvená. Vzostup laktátu môžu podporovať aj svaly, ktoré nie sú optimálne prekrvené. Prekrvovanie pri telesnom výkonne  v teple je zamerané skôr na  kožu, pretože záujmom organizmu je zbavovať sa prebytočného tepla.

     Športovanie a horúce prostredie môže vyústiť do tepelného stresu, pri ktorom badať tieto symptómy: smäd, slabosť, únava, malátnosť, bolesti hlavy a neostré videnie. Ak sa nebudeme snažiť odstrániť prehriatie priebežne, počas fyzického zaťaženia, príznaky sa budú zhoršovať. Začnú sa objavovať poruchy činnosti krvného obehu, až nastane stav tepelného úpalu.

Tepelný úpal má tri formy, ktoré nemajú hranice a môžu sa prekrývať:

1. Kŕče z tepla: – ktoré sa prejavujú ako nekontrolovateľné svalové kontrakcie.

2. Vyčerpanosť z tepla: – objavuje sa u neaklimatizovaných športovcov v prvých dňoch  tréningu v horúcej klíme. Charakteristickými príznakmi sú slabosť, nitkovitý pulz, nízky krvný tlak, závraty, nevoľnosť, vracanie, celkové vyčerpanie a bolesti hlavy.

3. Hypertermia: – stúpnutie telesnej teploty nad 40 °C následkom zlyhania termoregulačných mechanizmov. Príznaky hypertermie sú  zlyhávanie krvného obehu, nepravidelný, rýchly, ťažko hmatný pulz, tlak krvi klesá, koža je suchá, horúca a červená. Hypertermia je stav akútneho ohrozenia života a vyžaduje si okamžité lekárske ošetrenie! Prvá pomoc zahrňuje celotelové masáže alkoholom, ľadové obklady, celotelové ochladzovanie studenou sprchou alebo chladným kúpeľom.

 

   

 

      Športový výkon v horúcom prostredí spôsobuje dehydratáciu, ktorá zhoršuje termoreguláciu. Negatívne pôsobí na činnosť krvného obehu a na telesnú výkonnosť. Preto treba dopĺňať tekutiny v horúcom prostredí niekedy až v množstve 3 litre za hodinu a okolo 12 litrov za deň.

Postup prijímania tekutín  v závislosti od trvania výkonu :

Výkony trvajúce menej ako  30 minút :

-   Priebežný príjem tekutín nie je potrebný.

Výkony trvajúce 30 – 60 minút :

-   V čase od 0 – 15 minút sa podáva 300 – 500  ml nápoja s 6 – 10 %  glukózy.

-   Počas výkonu je vhodná ´´čistá voda´´.

Výkony trvajúce 1 – 3 hodiny:

-   Pred štartom 300 – 500 ml vody, alebo nápoja bez cukru.

-   Počas výkonu 800 – 1 400 ml nízkoenergetického remineralizačného nápoja (8 %  sacharidov, 10 – 20 mmol/l  Na (sodíka) )

Výkony trvajúce viac ako 3 hodiny:

-   Pred štarom 300 – 500 ml vody (nápoj bez cukru)

-   Počas výkonu v 1. A 2. Hodine 500 – 1000 ml nápoja s obsahom  8 % sacharidov, 20 – 30 mmol/l Na.

-   Počas výkonu v 3. Hodine a v ďalších hodinách vysokoenergetické nápoje s obsahom 15 – 20 % glukózy.

Po výkone je vhodná regenerácia, kde sa podáva nápoj s obsahom 6 – 10 % sacharidov a 30 – 40 mmol/l sodíka. Treba myslieť na to, že chladné nápoje (5 °C ) sa vstrebávajú podstatne rýchlejšie  ako nápoje vlažné alebo teplé.

 

Pri hypertermii sme spomenuli v krátkosti prvú pomoc. Teraz Vás oboznámime, ako by sme mali poskytnúť prvú, prednemocničnú pomoc, aj bez pomôcok:

1.  Prenesieme pacienta do chladného prostredia.

2.  Sledujeme vedomie, dýchanie a cirkuláciu.

3.  Začneme s chladením akýmkoľvek spôsobom.

4.  Ak je postihnutý pri vedomí a nemá nauzeu (nutkanie na vracanie) podávame tekutiny ústami po hltoch, ideálne sú hypotonické minerálky alebo akákoľvek minerálna voda zriedená na polovicu s vodovodnou vodou.

5.   Potierame povrch tela vlažnou (nie studenou) vodou a ovievame na urýchlenie odparovania. Použiteľný je akýkoľvek sprej (dezodoračný, dezinfekčný) – po nastriekaní na povrch tela sa alkoholová zložka rýchlo odparuje a ochladzuje tak povrch tela.

6. Priložíme vrecká s ľadom ku krku, pod pazuchy a do slabín a prikryjeme pacienta plachtou. Chladíme aj hlavu postihnutého.

Ak sa príznaky nezmiernia do 30 minút, zariadime prevoz záchrannou službou do zdravotníckeho zariadenia.

Záver

     Odporúčame Vám v týchto horúčavách dodržiavať pitný režim. Nepodceňujte teplo, i keď sa vám zdá, že teplo zvládate. Nikdy si nezabúdajte brať so sebou dostatok vhodných tekutín. Vyhýbajte sa športovaniu na slnku, keď je najviac aktívne, teda približne od 11:00 do 15:00. Ak športujete v horúcom prostredí a zvolíte si napríklad cezpoľný beh, zavolajte si partnera, aby sté náhodou neomdleli sami, bez pomoci. Športujte, ale nazabúdajte, že všetko treba s mierou. Športu zdar!

Zdroje k článku

  1. T. Marček a kolektív : Telovýchovné lekárstvo. Vydavateľstvo UK Bratislava
  2. Viliam Dobiáš a kolektív. Prednemocničná urgentná medicína. Vydavateľstvo Osveta. Martin 2012
  3. Obrázky: http://triathlonchn.com/wp-content/uploads/2015/06/hot-weather.jpg
  4. http://zena-in.cz/media/2010/07/13/uy1.jpg
  5. http://www.kulturistika.net/images/clanek_images/476_2.jpg
  6. http://footage.framepool.com/shotimg/780362689-pedometer-shoulder-towel-break.jpg

Páčil sa Vám tento článok? Dajte mu Like!

Prečítajte si niektorý z našich najnovších článkov

Výživa a prevencia 2019

Pozývame Vás na medzinárodnú konferenciu venovanú výžive a prevencii, ktorú spoluorganizujeme so Slovenskou asociáciou pre výživu a prevenciu. 

Je bolesť pri cvičení a športe práca pre trénera alebo fyzioterapeuta?

Je vaše telo dostatočne pripravené na cvičenie a šport? Mnohokrát nie a to môže viesť ku vzniku bolestí. Pomôže Vám s nimi tréner alebo fyzioterapeut?

Hľadáme nového člena tímu - FYZIOTERAPEUTA

Pracujete ako fyzioterapeut a milujete svoju prácu? Chcete byť súčasťou skvelého tímu v peknom a novom zariadení?

MUDr Jiři Dostal- Laktát a jeho úloha v športovom tréningu

Aktuálne informácie o úlohe laktátu v športovom tréningu od MUDr. Dostála

Diskusia k článku