Svieži ovocný puding z Chia semienok

Malé semienka, ktoré po zaliatí vodou či mliekom okolo seba vykúzlia gél? Čo chia vlastne je?



Chia je starobylá rastlina s obrovskou nutričnou hodnotou a liečivými vlastnosťami. Už aztécky bojovníci dlhodobo používali Chia semienka počas bitiek a loveckých výprav. Počas 24 hodinových pochodov, mali pri sebe len malé vrecúško s Chia semienkami, ako jedinú výživu. Rovnako ako starovekí  bojovníci, ktorí Chia využívali na zlepšenie vytrvalosti, odolnosti a celkovú výkonnosť, tak v dnešnej dobe môžu športovci využiť tie isté výhody pre svoje vytúžené víťazstvo.

Zdravé potraviny sa dnes stávajú neoddeliteľnou súčasťou denného jedálnička. Dobre premyslená a vyvážená strava, by mala byť súčasťou každého športového režimu. A používať čo najviac prírodných potravín, samozrejmosťou. Energia, vytrvalosť a hydratácia sú len malou časťou toho, čo Chia môže ponúknuť nadšencom športu...

CHIA :

  • Je plná stopových minerálov a fytonutrienty - zvyšujú uzdravujúci účinok vrátane účinku antioxidantov a posilňujú imunitný systém.
  • Je bohatá na fosfor, mangán, vápnik, draslík, ktoré regenerujú funkciu svalov.
  • Obsahujú dôležitý minerálny prvok bór, ktorý je katalizátorom pre vstrebávanie a využitie vápnika v tele.
  • Obsahuje flavonoid s protizápalovými a antivírusovými vlastnosťami.
  • Vytvorí gél (natiahne vodu až do 9 násobku) vďaka tomu organizmus vydrží dlhšie hydratovaný a umožňuje športovcom intenzívnejšie a  dlhšie trénovať, sacharidy sa do žalúdka uvoľňujú po dlhšiu dobu.

Ingrediencie:

Množstvo na  0,5 L

1 ošúpaný pomaranč

2 banány

1PL Tekvicového oleja

0,3 L Kokosové mlieko

40 g chia semienok

Sladidlo – med, stévia, agáve...

Postup:

Do mixéra dáme pomaranč, tekvicový olej a jeden banán. Rozmixujeme úplne na jemno.

Nalejeme na spodok pohára a na vrch poukladáme polku druhého nakrájaného banánu. Kokosové mlieko rozmiešame s približne 1,5 kávovej lyžičky medu alebo môžeme nahradiť iným sladidlom.

Do zmesi rozmiešame chia semienka a následne vylejeme na vrch pohára. Pohár dáme do chladničky na 3 hodiny alebo stuhnúť cez noc. Chia semienka nasajú vodu a vytvorí sa puding. Pred servírovaním ozdobíme ovocím čo máme radi. My sme použili mäsitú broskyňu, jablko a banán.

Chia (celé semená Salvie Hispanica, ďalej len Chia) je trvalá a k prostrediu priateľská potravina. Lístky obsahujú vysoký podiel oleja, ktorý je zároveň veľmi účinný repelent proti hmyzu. Vďaka tomu, nie sú nutné žiadne pesticídy pri jej pestovaní (organické pestovanie). V našich oblastiach sa nedá pestovať. U nás síce vyrastie zelená rastlinka, ale bez semienka... Chia nemá žiadnu chuť, tým pádom nepokazí chuť žiadneho jedla. Ideálne je konzumovať celé Chia semienko, nakoľko celé prechádza traktom a zároveň tým čistí črevá. Máyovia si semienko dávali do vody, vytvoril sa tak gel, ktorý si ochutili citrónom (nápoj chia fresca). Alebo kúsali celé suché Chia semienka.

Nie však každému je príjemné zjesť celé semienko a preto ho môžete jemne popražiť a pomlieť. Popražiť preto, lebo Chia je olejnatá a jemným popražením sa lepšie melie. Môžete si s ním posypať akékoľvek jedlo. Ak ste sa rozhodli pridať Chia do pečenia, pečením Chia získa jemnú chuť orechov. Chia nestráca na hodnote mletím (aj keď je dlhšie pomletá) ani pečením.

Ak skonzumujete chia semienka hneď ráno, keď je telo oddýchnuté, necítite žiadny rozdiel. To však neznamená, že si Chia nerobí svoju prácu. Ale ak ste vyčerpaní a chia semienka skonzumujete, do 15 minút rozdiel pocítite. Zo skúseností užívateľov zaberá aj pri bolesti hlavy. Niekto ju používa namiesto kávy.

Páčil sa Vám tento článok? Dajte mu Like!

Prečítajte si niektorý z našich najnovších článkov

Je bolesť pri cvičení a športe práca pre trénera alebo fyzioterapeuta?

Je vaše telo dostatočne pripravené na cvičenie a šport? Mnohokrát nie a to môže viesť ku vzniku bolestí. Pomôže Vám s nimi tréner alebo fyzioterapeut?

Hľadáme nového člena tímu - FYZIOTERAPEUTA

Pracujete ako fyzioterapeut a milujete svoju prácu? Chcete byť súčasťou skvelého tímu v peknom a novom zariadení?

MUDr Jiři Dostal- Laktát a jeho úloha v športovom tréningu

Aktuálne informácie o úlohe laktátu v športovom tréningu od MUDr. Dostála

Neutrálna stabilita a pohyb mimo nej

Čo je neutrálna stabilita a prečo sa netreba báť ísť pri pohybe i mimo ňu?

Diskusia k článku