Tomáš Hasilla: "Prvoradá je fyzická kondícia, bez nej nie je možné uspieť"

Rozhovor s Tomášom Hasillom.


Prečo ste začali robiť biatlon?

V podstate bývam pár kilometrov od národného biatlonového centra takže to by bol prvý dôvod a druhý, že obaja moji starší súrodenci boli taktiež biatlonisti takže odmala to bola u nás tematika číslo jedna. 

Kto Vás učil lyžovať?

Na začiatky si ani moc nespomínam, ale neskôr už viem, že som sa motal po štadióne a tratiach pokiaľ mala sestra tréning a tak nejak až do 10 rokov, kedy som konečne začal trénovať v klube a mal trénera. Ťažko povedať, kto má v tom najväčšie zásluhy (dodáva s úsmevom)
 

Čo je podľa vás životným úspechom?

Životný úspech, čo sa týka športu, je pre mňa zakaždým, keď prekonám svoje maximá. Jediná škoda v našom športe je, že neexistujú nijaké fixné štandardy ako v atletike. Hlavným merítkom je porovnávanie sa s ostatnými. 
 

Aké sú vaše najväčšie úspechy v biatlone?

V poradí konkurencie:

MS (Majstrovstvá sveta) - 16. miesto

SP (Svetový pohár) - 22.miesto

ME (Majstrovstvá Európy) - 5.miesto

EP (Európsky pohár) - 6.miesto
 

Keby ste mali možnosť znova vybrať šport, bol by to biatlon?

Asi áno. Je to šport, ktorý je všestranný. Počas tréningového obdobia využívame všetky možné druhy športov a metód. Monotónnosť  u nás nehrozí, a taktiež sa kombinuje streľba s behom. ktorá  je dosť náročná na koncentráciu a na psychiku. V tomto športe je náročné nielen pripraviť telo ale aj hlavu.


Aká je súčasná konkurencia na Slovensku?

Momentálne je konkurencia mierna, pretože nedokážeme kvalitne obsadiť a pokryť ani tých 8 miest, ktoré máme (4 SP, 4.EP). Pokiaľ niekto z prvých štyroch ochorie tak máme problém doplniť kvalitných pretekárov a na nižšej úrovni už pomaly nemáme koho. Dúfam, že v krátkom čase doplnia zostavu ďalší mladí.

 

Aká je súčasná konkurencia vo svete? Je jednoduché sa presadiť?

Svetová konkurencia je ďaleko inde. Veci, čo my riešime, aby sme mali, inde fungujú ako samozrejmosť, nehovoriac o zabezpečení. Presadiť sa vo svetovej konkurencii je náročné, ale nie nemožné. Pokiaľ je šťastie naklonené na našu stranu, tak máme na vyššie výsledky. No pri tomto rozostavení a fungovaní nemôžeme pomýšľať na nejaké pravidelné umiestňovanie v top 15. Na druhej strane sa o to na pretekoch snažíme. Mrzí nás, pokiaľ naše úsilie nekoreluje s výsledkami. 
 

Aký máte postoj ku dopingu športovcov? Ako vnímajú ostatní biatlonisti aféry ruských biatlonistov?

Ja mám postoj jednoznačný a som proti tomu a myslím, že aj väčšina športovcov, čo sa snažia o to podávať svoje vrcholné výkony. Problematiku by som jednostrane nesmeroval len voči Rusom, pretože nie len oni, ale bolo aj mnoho iných prípadov v histórii, kedy boli chytení športovci z iných krajín a množstvo z nich ani chytených nebolo a prichádza sa na to až po skončení ich kariéry.
 

Je možné, že doping v biatlone je rozsiahlejší ako len odhalené prípady?

O tom nepochybujem. Proste je to šport a to už dávno nie je len o výkonoch, ale aj o zabezpečení či lekárskom alebo materiálnom alebo regeneračnom a každý chce byť najvyššie a niektorí sú ochotní prekročiť hranice. Je to diskutabilné, ale pokiaľ nie sú oficiálne výsledky je to všetko len konšpirácia.
 

Aký je Váš najobľúbenejší typ pretekov?

Celkovo mám najradšej kontaktné preteky. Tohto roku sa mi najlepšie jazdil zatiaľ šprint. Celkovo záleží aj od daných okolností ako bežecká, strelecká forma alebo aj počasie a profil trate v danom stredisku.


 

Je náročne sústrediť sa na streľbu po behu? Čo Vám pomáha sa koncentrovať?

Náročné to je až extrémne, ale kvôli tomu sa trénuje celý rok aby sme to zvládali. Pre koncentráciu je pre mňa najvhodnejšie sa skôr nechať akoby unášať. Najlepšie preteky, kde som strieľal nuly si streľbu skoro nepamätám. Jednoducho naskočí „automatika“ a všetko, čo je nadrilované sa robí krok za krokom. Práve keď sa vedome snažím ovplyvniť daný výkon tak robím chyby.


Aký je Váš názor na suplamentáciu kofeínu, dokáže to ovplyvniť koncentráciu pri streľbe?

Kofeín ako taký ja napríklad nepoužívam. Nepijem ani kávu a pri streľbe som mal skúsenosť s tým, že skôr sa zvyšoval tras a prichádzali nepresnosti. Na druhej strane je to môj subjektívny pocit, takže viac k tomu povie individualita každého z nás.
 

Čo je hlavným faktorom úspechu v daných pretekoch?

Prvoradá je fyzická kondícia, bez nej nie je možné uspieť a odvíja sa od toho aj streľba, čím horšie sa beží, tým ťažšie sa strieľa. Na dobré umiestnenia sa dá pomýšľať len ak dokáže pretekár držať tempo cca okolo 6 sek na km u mužov a v prípade, že nuluje na strelnici tak má šancu na to zaradiť sa do prvej 15. Moja strata je momentálne 7,3 sek, a to znamená, že pri bezchybnej streľbe je šanca na top 20, s jednou chybou je to do 40 a dvomi okolo 60, takže v podstate 100% beh plus 80% streľba je výsledok okolo 60. Miesta, čo je v podstate v polovici štartového pola. To svedčí o konkurencii, s ktorou musíme súťažiť. 


 

Ako vyzerá Váš tréningový plán?

Tréningový plán v hrubom sa skladá z jarnej prípravy, kde sa nabieha do tréningového procesu, následne sa zvyšujú dávky. Pridáva sa objem, postupne intenzita. Koncom leta sa blíži proces prvému vrcholu. Následne je kratšia pauza cca 7 až 10 dní (počas ktorých sa tiež trénuje len v aeróbnej intenzite) a v skrátenej forme sa to zopakuje len v intenzite a objeme sa ide trochu vyššie. Poslednou fázou je príprava na snehu, kde sa dolaďujú detaily. Podstatné je, čo danému pretekárovi vyhovuje a následne prichádza skoro 5 mesačné pretekové obdobie. Po ňom nasleduje zvoľnenie a na jar väčšinou okolo dvoch týždňov voľna na rehabilitáciu a načerpanie energie.

 

Je cestovanie po pretekoch náročne? Akým spôsobom sa prepravujete?

Je to náročné. Presunov je veľmi veľa. Veľakrát narýchlo, rovno po pretekoch, čiže sa snažíme nájsť najvhodnejšie alternatívy. Podstatné sú pre nás otázky ako: kedy spať? kedy jesť? čo jesť? aby sa telo čo najskôr spamätalo z cesty a dokázali sme podávať výkony. Spôsoby prepravy využívame všetky dostupné a vyberá sa podľa efektivity, avšak niekedy sa vyberá aj podľa ceny …
 

Aký je divácky záujem o biatlon na Slovensku?

Divácky záujem je slušný. Ako príklad môžem uviesť IBU cup na Slovensku je asi jeden z top v Európe takže to o niečom svedčí.


Spĺňa areál v Osrblí štandard oproti ostatným strediskám vo svete?

 Čo sa týka noriem pre pretekanie, tak trate a strelnica spĺňajú normy s prehľadom,  pričom niektoré štadióny v svetovom pohári niekedy doslova nespĺňajú traťové alebo  iné podmienky lenže to sú krajiny, kde je už tradične súťaž v SP. U nás je skôr    problémom infraštruktúra a kapacita ubytovania v menšom okruhu. 







 

Ako vnímate podporu fanúšikov na Slovensku?

Nájde sa pár skalných a takých, čo sa športu venujú a chápu, o čo ide a aké je to športovať na Slovensku. Robím to preto, že ma to baví a chcem sa zlepšovať. Jasné, že je to fajn, keď ľudia držia palce, ale nie je to to ,kvôli čomu tento šport robím.
 

Aké formy regenerácie preferujete?

Snažím sa využiť všetko, čo je k dispozícii v danej lokalite. Záleží však aj od toho, kedy a kde sa momentálne nachádzame. Podstatné je tiež, či je súťažné obdobie alebo je príprava, takže všetko, čo mi môže pomôcť v urýchlení regenerácie. Napríklad kryoterapia v lete. Studená voda po tréningoch. V alpských strediskách sa chodíme schladiť do horských potokov. V Osrblí je hneď potok vedľa strelnice.
 

Počul som, že u športovcov je v obľube cvičenie DNS, o čo sa jedná?

Viac-menej je toto cvičenie trochu prispôsobené pre nás a to tak, že je zamerané na správne držanie tela a využitie tých správnych svalov, nastavení a ich zapojenie pri práci, ktorú denno-denne vykonávame. Pri športe to využívame aj ako kompenzáciu. Najčastejšie cvičievame v ranných hodinách ešte pred pretekmi alebo tréningami, aby sme potom počas výkonu zapájali tie správne partie a v podstate predchádzali preťaženiu, ale aj na zlepšenie techniky atď. Spolupracujeme s fyzioterapeutmi najčastejšie s nami chodievajú na výjazdy z nášho zariadenia VŠC Dukla a niekedy však aj iní. S fyzioterapeutom Samuelom Králikom sme spolu riešili aj problematiku techniky cez rôzne cvičenia čo sa aj odzrkadlilo na lyžiach.  Nabúrať mnohoročný stereotyp je dosť náročné takže v ďalšom prípravnom období ma v tomto smere čaká množstvo práce.
 

Čo výživa? Dávate si na nej záležať?

Výživa ako u každého profesionálneho športovca je dnes jednou zo zložiek výkonu už len po zdravotnej stránke, aby celý rok dokázal podávať výkony na hranici svojho maxima musí byť fit. My riešime stále prichádzajúce nové trendy, ktoré si postupne zapracovávame do tréningového procesu a dosť často sa musíme rozhodovať len podľa sebareflexie. Maximálne podľa krvného rozboru, či sa uberáme správnou cestou. V tomto je ešte u nás dosť veľká rezerva, ale pomaly sa posúvame dopredu, ale je to beh na dlhé trate. Existuje množstvo odborníkov, no každý človek je individuálny a nájsť to svoje šité na mieru trvá a vždy sa objaví niečo nové, takže je to taký neustály proces napredovania.

Zdroje k článku

  1. www.biatlon-info.sk

Páčil sa Vám tento článok? Dajte mu Like!

Prečítajte si niektorý z našich najnovších článkov

Výživa a prevencia 2019

Pozývame Vás na medzinárodnú konferenciu venovanú výžive a prevencii, ktorú spoluorganizujeme so Slovenskou asociáciou pre výživu a prevenciu. 

Je bolesť pri cvičení a športe práca pre trénera alebo fyzioterapeuta?

Je vaše telo dostatočne pripravené na cvičenie a šport? Mnohokrát nie a to môže viesť ku vzniku bolestí. Pomôže Vám s nimi tréner alebo fyzioterapeut?

Hľadáme nového člena tímu - FYZIOTERAPEUTA

Pracujete ako fyzioterapeut a milujete svoju prácu? Chcete byť súčasťou skvelého tímu v peknom a novom zariadení?

MUDr Jiři Dostal- Laktát a jeho úloha v športovom tréningu

Aktuálne informácie o úlohe laktátu v športovom tréningu od MUDr. Dostála

Diskusia k článku