Tréning dychom: Nácvik bráničného dýchania.

Dýchanie je najčastejšie vykonávaný pohybový stereotyp no aj tak mu väčšina ľudí nevenuje takmer žiadnu pozornosť.



U každého nového klienta začínam diagnostikou, ktorej súčasťou je aj hodnotenie dychového stereotypu a schopnosť vytvorenia a udržania vnútrobrušného tlaku. Na základe skúseností a výsledkov diagnostík si dovolím tvrdiť, že väčšina ľudí ma nesprávny dychový stereotyp. Z tohto dôvodu sme sa rozhodli natočiť videoseríal Tréning dýchom.

Podľa Jendrichovského (2011) dýchanie priamo ovplyvňuje postúru (držanie tela) prostredníctvom redistribúcie napätia. Aj keď sa zmeny v dýchaní neprejavujú veľkým silovým účinkom, z dlhodobého hľadiska dokážu vyvolať aj štrukturálne zmeny.

Lewit (2003) zadefinoval 3. stupne porúch dychového stereotypu:

  1. stupeň – horný typ dýchania so zapojením pomocných dýchacích svalov na konci nádychu.
  2. stupeň – horný typ dýchania s pokojovým nádychovým postavením hrudníka a s prehĺbením supraklavikulárnych jamiek na konci nádychu.
  3. stupeň – paradoxné dýchanie.

Viac v druhom diele seriálu tréning dychom:

Stereotyp dýchania je veľmi dobre fixovaný, jeho prebudovanie si vyžaduje čas, trpezlivosť a pravidelné cvičenia niekoľkokrát do dňa (aj keď len na chvíľu). Stačí opakovať niekoľko jednoduchých cvičení a aplikovať novovzniknuté návyky do bežného života. Niekoľko cvičení sme pre vás pripravili aj s vysvetlením v nasledujúcich videách.

Začiatky bývajú ťažké no správna poloha vie pomôcť. V prvom praktickom videu Vám ukážeme ako zaujať najvhodnejšiu polohu a ako začať s svičením.

 

Ak sa Vám podarilo správne vykonávať prvé cvičenia, tak je načase spraviť krok ďaľej a pracovať na schopnosti vytvoriť vnútrobrušný tlak. Pokiaľ Vám ale predchádzajúce cvičenia stále robia problémy, kľudne ešte počkajte a venujte sa ich plnému zvládnutiu.

 

Posledné video zo série venujúce sa praktickému nácviku bráničného dýchania. Ľah na bruchu dokáže uľahšiť predýchanie dolných a zadných častí aj vďaka fixácii rebier, čím zabráni ich nadmernému zdvýhaniu. Vo videu sa zameriame na pokročilejšie cvičenie a pozrieme sa aj na napriamenie chrbtice.

Páčil sa Vám tento článok? Dajte mu Like!

Prečítajte si niektorý z našich najnovších článkov

Je darčekový poukaz dobrý darček pod stromček?

Najkrajšia vec na vzdelaní je tá, že nám ho nikto nemôže vziať, nemusíme si ho poistiť a zdokonaľovaním získa na cene!

Čím ma šokoval Mulligan koncept?

Povedal, že tento kurz by sme mali začať organizovať, pretože je skvelý. Tak sme sa pustili do práce...

Ako použiť strečing správne, aby nezabil vaše výsledky?

Strečing vo fyziotréningu – dokážete využiť jeho potenciál?

Je bolesť pri cvičení a športe práca pre trénera alebo fyzioterapeuta?

Je vaše telo dostatočne pripravené na cvičenie a šport? Mnohokrát nie a to môže viesť ku vzniku bolestí. Pomôže Vám s nimi tréner alebo fyzioterapeut?

Diskusia k článku