Tréning mužov vs. tréning žien

Čo by ste mali vedieť o tréningu žien? V čom sa odlišuje od tréningu mužov? Aké sú silné stránky oboch pohlaví?


Ženy zaraďujeme v tréningu jednoznačne medzi tzv. “extra skupinu“, ktorá sa oproti mužom samozrejme líši hlavne po fyziologickej stránke.

Čo sa týka somatických a antropologických parametrov, ženy sa vyznačujú nižšou priemernou telesnou výškou o 6% a nižšou telesnou hmotnosťou o 19% v porovnaní s mužmi. Ženy majú prirodzene kratšie končatiny, nižšie položené ťažisko, majú 36% svalov čo je o približne 8% menej než muži a majú približne o 10% viac podkožného tuku.

 

Z motorického hľadiska sa ženy vyznačujú vyššou citlivosťou, teda lepšou reakciou organizmu na vytrvalostný tréning ako muži. Ale citlivosť na rýchlostno-silový tréning majú jednoznačne vyššiu muži.

Z hľadiska fyziologických a funkčných rozdielov majú ženy o 20% menšie srdce ako muži, nižší systolický tlak (tlak, ktorý je v tepnách pri srdcovom sťahu komôr – pri systole), menší objem pľúc, o 18 - 25% nižšiu maximálnu spotrebu kyslíka (VO2 max. – ktorá sa zaraďuje medzi základné ukazovatele aeróbnej vytrvalosti človeka. Ide o množstvo kyslíka, ktorý sme schopní spotrebovať za minútu na kilogram našej telesnej hmotnosti). Ďalej sa ženy vyznačujú nižším bazálnym metabolizmom približne o 15%.

Cvičenie žien v minulosti

Ženy sa už v dávnych antických dobách venovali rôznym telesným cvičeniam, gymnastike a neskôr aj behu či zápaseniu. Najväčší rozvoj v športe žien a hlavne na úrovni kulturistiky a fitness nastal v roku 1980 kedy sa uskutočnili prvé Majstrovstvá Spojených štátov.

Všeobecné odporúčania

V tréningových princípoch u žien aj mužov platí to isté, no vždy sa musia prispôsobiť určitým špecifikám. Na čo dávať pozor a čo by ste nemali zanedbať ?

Nezabúdajte, že ženy majú nižšie kondičné predpoklady na rýchlostno-silový tréning. Tie sa nedajú porovnávať s tými, ktorými disponujú muži. Naopak na rozvoj vytrvalostných schopností majú lepšie predpoklady ženy. V tréningu vybranej športovej špecializácie, kde je veľmi dôležitá technická a taktická príprava sú rozdiely minimálne. V tréningu orientačných schopností a rytmu ale môžeme u žien očakávať lepšie výsledky v porovnaní s mužmi.

 

Venujte pozornosť nasledujúcim bodom, ktoré by som u žien určite nevynechávala a jednoznačne brala do úvahy a prispôsobila individuálnym potrebám.

Záver

Fyziologické nastavenie ľudského tela dáva mužom výhodu pri tréningu silových a rýchlostných schopností. Čo sa týka hormonálneho nastavenia umožňuje mužom systematicky naberať svalový objem. Hormonálny profil väčšiny žien dovoľuje nežnejšiemu pohlaviu naberať svalovú hmotu iba veľmi komplikovane. Navyše si to vyžaduje adekvátnu suplementáciu. Z toho milé dámy vyplýva, že sa ani pri silovom tréningu nemusíte obávať naberania neželanej svalovej hmoty, ktorá u mňa zapĺňa prvú priečku v tréningoch už dlhé obdobie a naozaj obrovské kulturistické svaliská nemám :) 

Spevnenie svalov vám jednoznačne pomôže so zlepšením držania tela a s vybudovaním postavy, ktorá nenechá mužov chladných. V kombinácií s prirodzenou ladnosťou, pružnosťou a estetickosťou pohybu nie je dôvod, prečo váhať či by ste mali cvičiť s činkami aj vy.

Milé dámy, máte veľmi dobré predpoklady pre aeróbny tréning (beh, korčule, bicykel). Vďaka tomu si môžete udržiavať štíhlu a pevnú postavu nielen v období plaviek. Ak vás nebaví robiť tradičné aeróbne aktivity, skúste zaradiť do svojho tréningu lekcie tanca, prípadne športy ako karate alebo tae-bo.

Zdroje k článku

  1. http://i.lidovky.cz/13/082/lnorg/MIH4d4ae1_MCW225_ATHLETICS_WORLD_0816_11.JPG
  2. http://zabavicka.sk/brucho/wp-content/uploads/2014/03/tabata-tr%C3%A9ning-%C5%BEeny.jpg
  3. http://demandware.edgesuite.net/sits_pod14-adidas/dw/image/v2/aagl_prd/on/demandware.static/-/Sites-adidas-SK-Library/sk/dw33e37989/brand/images/2015/09/adidas-p-training-fw15-women-outfit-wallpaper_78891.jpg?sw=1366&sh=600&sm=fit&cx=0&cy=0&cw=1366&ch=600&sfrm=jpg
  4. http://www.simplyshredded.com/the-ultimate-female-training-guide.html
  5. http://vastrener.eu/?p=46

Páčil sa Vám tento článok? Dajte mu Like!

Prečítajte si niektorý z našich najnovších článkov

Výživa a prevencia 2019

Pozývame Vás na medzinárodnú konferenciu venovanú výžive a prevencii, ktorú spoluorganizujeme so Slovenskou asociáciou pre výživu a prevenciu. 

Je bolesť pri cvičení a športe práca pre trénera alebo fyzioterapeuta?

Je vaše telo dostatočne pripravené na cvičenie a šport? Mnohokrát nie a to môže viesť ku vzniku bolestí. Pomôže Vám s nimi tréner alebo fyzioterapeut?

Hľadáme nového člena tímu - FYZIOTERAPEUTA

Pracujete ako fyzioterapeut a milujete svoju prácu? Chcete byť súčasťou skvelého tímu v peknom a novom zariadení?

MUDr Jiři Dostal- Laktát a jeho úloha v športovom tréningu

Aktuálne informácie o úlohe laktátu v športovom tréningu od MUDr. Dostála

Diskusia k článku