Vajcia ako zdroj nutrientov?

Poďme sa bližšie pozrieť na to, prečo by sme ich nemali vynechať zo stravy.



Vajcia sa radia medzi najzdravšie potraviny, pretože obsahujú širokú škálu nutrientov, ako i cholesterol, ktorý bol dlhodobo hlavným aspektom sledovania v oblasti verejného zdravia. Výskumy naznačujú, že cholesterol nespôsobuje vznik kardiovaskulárnych ochorení u zdravých ľudí.


ŠTRUKTÚRA VAJEC

Žĺtok

Vaječné žĺtka obsahujú zväčša mastné kyseliny, cholesterol, v tukoch rozpustné živiny. Hoci majú nízky obsah proteínov, vyznačujú sa vysokými koncentráciami leucínu, esenciálnej aminokyseliny.

Žĺtok obsahuje približne 50 % kyseliny olejovej, teda omega-9 mastná kyselina (zástupca mononenasýtených mastných kyselín MUFAs) vyskytujúca sa predovšetkým v olivovom oleji. Zvyšný obsah tuku predstavujú nasýtené mastné kyseliny (SFA) a malé množstvo polynenasýtených mastných kyselín (PUFAs).
Pomer jednotlivých PUFAs závisí od chovu sliepok. Väčšina komerčne chovaných kurčiat je kŕmená zrnom s vysokým obsahom omega-6 mastných kyselín, preto typické „záhradná odroda“ vajcia dostupné v supermarkete sú bohaté na omega-6 mastné kyseliny. Na druhej strane, kurčatá kŕmené pastvinou alebo krmivom bohatým na omega-3 mastné kyseliny produkujú vajíčka s vyšším obsahom omega-3 v pomere k omega-6. Niekedy sa do krmiva pridávajú doplnkové omega-3 mastné kyseliny pre zvýšenie ich obsahu vo vaječnom žĺtku.  Používajú sa vo forme kyseliny α-linolénovej (ALA) alebo jej metabolitov, ktorých zdrojom je rybí olej. Vajcia s vysokým obsahom metabolitov ALA sa považujú za veľmi významné. Nevýhodou je prítomnosť rybám podobnej chute.

Okrem iného sú žĺtka zastúpené karotenoidmi (najviac luteín a zeaxantín), ktoré spôsobujú žltooranžovú farbu žĺtka. Prirodzene sa vyskytujú v očiach, kde sú sústredené v malej časti sietnice. Pôsobia ako provitamíny a antioxidanty.
Vaječné žĺtka sú zároveň najbohatším zdrojom cholínu – amín, dopravovaný do organizmu, kde sa podieľa na výstavbe bunkových membrán, zastrešuje funkčnosť nervového systému apod.

Bielok

Vaječný bielok pozostáva z vody a bielkovín, pričom najväčšiu časť tvorí albumín. Obsahuje aj avidín, ktorý môže viazať a izolovať niektoré vitamíny skupiny B.


Čo sa týka energetickej hodnoty, priemerné vajce (veľkosť M - zhruba 60g) predstavuje cca 360 kJ.
Nasledujúca tabuľka poskytuje prehľad zloženia surových slepačích vajec (100g). 

Hlavné živiny v surových slepačích vajciach
Nutrienty Celé vajce (v 100g) Vaječný bielok (v 100g) Vaječný žĺtok (v 100g)
Bielkoviny (g) 12,5 9,0 16,1
Tuky (g) 11,2 Stopy 30,5
Vitamín A (µg) 190 0,0 535
Vitamín D (µg) 1,8 0,0 4,9
Vitamín B12 (µg) 2,5 0,1 6,9
Folát (µg) 50 13 130
Selén (µg) 11 6 20
Zinok (µg) 1,3 0,1 3,1
Jód (µg) 53 3 140
Horčik (µg) 12 11 15

 

Záver

Tak, čo poviete na raňajky obohatené o vajíčka?
Zaujíma Vás, ako môže ich konzumácia ovplyvňovať kardiovaskulárny systém, cukrovku? Riešite otázku priberania? Najzaujímavejšie fakty sa dočítate v článku "Sú vajcia zdravé?".

Zdroje k článku

  1. https://examine.com/nutrition/are-eggs-healthy/
  2. Obrázky: www.manmagazin.sk
  3. http://www.opotravinach.sk/sciences/view/Vajcia%20a%20ich%20V%C3%9DZNAM%20v%20jed%C3%A1lni%C4%8Dku
  4. Leray; C.Lipids; Nutrition and Health
  5. www.kaloricketabulky.cz

Páčil sa Vám tento článok? Dajte mu Like!

Prečítajte si niektorý z našich najnovších článkov

Neutrálna stabilita a pohyb mimo nej

Čo je neutrálna stabilita a prečo sa netreba báť ísť pri pohybe i mimo ňu?

Ako sa zrodila nová terapeutická vazelína

Prečo som sa rozhodol si vytvoriť vlastnú vazelínu? V čom bude iná, aké bude jej využitie a s kým spolupracujem na produkte?

Zranenia hamstringov

Článok o zraneniach hamstringov, O liečbe tohto zranenia ale aj o samotnej prevencii.

Grilované broskyne s čokoládovým krémom

Grilované broskyne s čokoládovým krémom, ako fit dezert bez cukru!

Diskusia k článku