Voľby 2020, zvolili ste si správne?

Správna voľba ovplyvní Váš život via ako si myslíte.



Týmto článkom nechcem narážať na nedávne parlamentné voľby. Rád by som poukázal na dva základné typy ľudí. Prvý typ je pohybovo aktívny, pravidelne športuje, cvičí, trávi čas v prírode a vyhľadáva pohyb. Druhý typ predstavujú ľudia, ktorí k pohybu nemajú čas a vyhýbajú sa mu. Samozrejme, že máme ľudí aj uprostred týchto dvoch skupín. Dnes si však vystačím s jednoduchým rozdelením.

Zvolili ste si správne? Čo tým myslím? Ide mi o to, ako trávite voľný čas.

1) Ak patríte do pohybovo aktívnej skupiny, predpokladám, že sa snažíte čo najviac hýbať.

Príklad: Do práce idete s vecami na cvičenie, aby ste stihli odcvičiť čo najskôr. Ráno si privstanete a zabeháte si ešte skôr, ako sa zobudí zvyšok rodiny. Máte cez týždeň voľno? Čo tak menšia turistika v lese alebo splavovanie neďalekej rieky? Hrávate cez víkend amatérsku športovú súťaž a celý týždeň čakáte práve na tento zápas? Nech už je to čokoľvek, je jasné že nikdy nemáte času nazvyš. Napriek tomu sa venujete športu, koľko sa len dá.

2) Prídete po práci domov a cítite sa ako zbitý pes?

Predstavuje pre Vás jednoduchá činnosť ako príprava jedla na druhý deň nadľudské úsilie? Snažíte sa cez víkend dobiť baterky po náročnom týždni? Predstavuje pre Vás doobedie strávené v perinách ten najlepší relax a regeneráciu? Je zrejmé, že ste sa ocitli v druhej skupine ľudí, ktorej okolnosti „bránia” v pravidelnom športovaní.

Ako sa dostať zo skupiny 2 do skupiny 1? Ste v skupine 2 a chcete športovať, len nemáte čas? Ľudia v skupine 1 ho nemajú o nič viac ako Vy. Rozhodli sa však, že ich prvé kroky po práci nezamieria na gauč k obľúbenému seriálu, ale k pohybu. Mnohokrát sa im nechce, úplne rovnako ako Vám. Cítia sa rovnako unavení, ale napriek tomu si zašnurujú tenisky a idú sa zapotiť. Rozdiel medzi skupinou 1 a 2 spočíva iba v otázke priorít. Ak je pohyb Vašou prioritou, tak neexistujú prekážky, ktoré by Vás zastavili. Ak Vám hneď teraz napadli dôvody či situácie, prečo tomu tak nie je, tak ste úplne jasný člen skupiny 2. Neexistuje žiadny súbor 5 zaručených tipov, ktoré z Vás spravia aktívneho športovca. Neexistuje kúzlo, vďaka ktorému Vás to začne baviť.

Existuje však viacero dobrých dôvodov, prečo sa zatnúť, premôcť lenivosť a dať sa na túto strastiplnú cestu.

1) Budete sa cítiť ešte horšie

Áno, presne tak. Ak sa cítite po práci unavený, tak po športe sa budete cítiť ešte viac unavený. Práca Vás pripraví prevažne o psychickú energiu a šport si zoberie ešte aj ten posledný kúsok fyzickej energie. V horizonte niekoľkých týždňov si však uvedomíte, že vládzete viac. Po práci už nie ste taký unavený a svalovica netrvá 4 dni, ale maximálne jeden. Zaspávanie už netrvá pol hodiny, ale zavriete oči a spíte. Chôdza po schodoch už nie je výkon hodný Herkulesa, ale zvládate to bez prestávok na vydýchanie. Čo sa stalo? Vaše telo sa adaptovalo na záťaž. Každý tréning nútil Vaše telo pripraviť sa na opakovanie záťaže. Za posledné týždne ste zvýšili svoju telesnú zdatnosť. Pokračujte v tom aj naďalej. Vytvorenie kapacity na záťaž Vám umožní lepšie ustáť pracovný stres, chrípku, či lepšie sa vysporiadať so zlými obdobiami.

2) Nebudete sa vedieť hýbať

Áno, presne tak. Po náročnom tréningu Vás bude všetko bolieť. Keď však na druhý deň vstanete a rozhýbete sa, svaly začnú rýchlejšie regenerovať  a vybuduje si tak vyššiu kapacitu na záťaž. Vďaka tomu Vás na konci dňa nebude bolieť chrbát. Z chôdze po schodoch Vás nebudú bolieť kolená. Dokážete v rukách uniesť ťažší nákup a akýkoľvek šport bude pre Vaše telo prijateľnejší. Po úvodných tréningoch môže svalovica trvať 2 - 4 dni. Je však dôležité, aby ste bez pohybu neostali dlhšie ako jeden deň. Áno, športujte, aj keď máte svalovicu. S každým ďalším tréningom sa bude skracovať čas potrebný na regeneráciu.

3) Šport budete preklínať

Áno, presne tak. Budú dni, keď sa Vám nebude chcieť ani len prstom pohnúť. Zakaždým keď sa prekonáte, spravíte krok k lepšiemu, zdravšiemu a krajšiemu ja. Myslíte si, že na malých zmenách nezáleží? Predstavte si, že bežný človek zje denne 3 - 5 jedál. Keby bolo len jedno jediné z nich lepšie ako ostatné, tak by ste za rok nazbierali 365 lepších jedál. Toto množstvo zodpovedá približne 2 miesiacom ideálneho stravovania. Stále to síce nie je ideálny rok, ale všimnite si, ako sa pravidelne opakovaná drobná zmena prejaví v dlhodobom meradle. Byť zdravší a aktívnejší neznamená stlačiť tlačidlo RESET. Je to súbor drobných zmien, ktoré opakujeme, pokiaľ sa nestanú samozrejmé. A neustále ku nim pridávame ďalšie a ďalšie. Toto je najvýznamnejší rozdiel medzi skupinou aktívnych ľudí a druhou skupinou. Aktívni ľudia nerobia všetko dokonale. Keď si však uvedomia nejaký nedostatok, priebežne ho odstraňujú. A vďaka tomu sú každým dňom lepší. Tak aká bude Vaša prvá zmena?

Páčil sa Vám tento článok? Dajte mu Like!

Prečítajte si niektorý z našich najnovších článkov

Chráňme svoje zdravie - alternatívne termíny školení

Ochrana zdravia je pre nás maximálna priorita a preto sme sa rozhodli vyjsť Vám v ústrety s presunmi jarných termínov.

Prečo pacientov pribúda aj keď fyzioterapia napreduje? (časť 2.)

Sme pohodlnejší, hlúpejší a draho za to platíme (časť 2.).

Prečo pacientov pribúda aj keď fyzioterapia napreduje? (časť 1.)

Sme pohodlnejší, hlúpejší a draho za to platíme (časť 1.).

Je darčekový poukaz dobrý darček pod stromček?

Najkrajšia vec na vzdelaní je tá, že nám ho nikto nemôže vziať, nemusíme si ho poistiť a zdokonaľovaním získa na cene!

Diskusia k článku