Zelená káva

Extrakt zelenej kávy sa súčasne používa ako doplnok pri odbúravaní tukov ako i pre zdravie srdca. Je ale účinný?


Aktuálne je k dispozícií veľa informácií o zelenej káve, či extrakte zo zelenej kávy a to predovšetkým v spojení s chudnutím. Prečo by mala pomáhať v redukcii hmotnosti a čo je to vlastne „zelená káva“? Aké sú výsledky štúdií? Má pitie zelenej kávy aj iné priaznivé/nepriaznivé účinky na naše zdravie? Čítajte ďalej. 


ČO JE TO ZELENÁ KÁVA?

Kávové zrná sú prirodzene zelené semená vo vnútri žiarivých červených bobúľ. Pražením sa získavajú hnedé semená a vytvára sa charakteristická aróma a chuť (bližšie v článku Káva vo výžive).
Čo sa zelenej kávy týka, sú to v podstate len nepražené kávové zrná.
Extrakt zelených kávových zŕn sa nezískava pražením semien. Semená sa namočia a zahustia na vytvorenie extraktu. Extrakt zelenej kávy prezentuje doplnok a/alebo potravinársky výrobok odvodený zo zŕn zelenej kávy.

Kávové zrná obsahujú antioxidanty (chránia pred pôsobením voľných radikálov) a farmakologicky účinné látky (kofeín, kyselina chlorogenová).

Vo všeobecnosti má zelená káva chemické zloženie podobné praženým kávovým zrnám, rozdiel však spočíva v oveľa vyššom obsahu molekúl, známych ako kyselina chlorogenová. Pražením (vysoké teploty) kávových zŕn sa určité množstvo kyseliny stráca. Mnohé zdroje uvádzajú, že v zelenej káve sa nachádza vysoké množstvo kyseliny chlorogenovej.  


KYSELINA CHLOROGENOVÁ

Kyselina chlorogenová ako hlavná aktívna zložka zelenej kávy sa ľahko absorbuje a buď ona alebo jej metabolity (napríklad kyselina

ferulová) sprostredkovávajú mnoho výhod čo sa týka extraktu zelenej kávy.
Je to chemická zlúčenina, ester kyseliny kávovej a kyseliny chinovej. Kyselina s antioxidačnými účinkami, vyskytujúca sa v rôznych rastlinách, v ovocí (jablká, čerešne, slivky, sušené slivky), v zelenine, kávových zrnách a pod.

Viaceré štúdie potvrdzujú, že zelená káva vďaka výraznému množstvu tejto kyseliny okrem iného ovplyvňuje aj redukciu hmotnosti.
Kyselina chlorogenová by mala ako doplnok poskytovať rovnaké benefity ako zelený kávový extrakt.


BENEFITY ZELENEJ KÁVY

Kontrola hladiny cukru v krvi. Joe Vinson, PhD. popisuje cukrovku 2. typu ako vzrastajúci globálny zdravotný problém. Len pre zaujímavosť, v USA takmer 26 miliónov ľudí trpí týmto ochorením.

V roku 2013 americká organizácia pre chemikov (ACS) prezentovala štúdiu zameranú na súvislosť medzi konzumáciou extraktu zelenej kávy a hladinou cukru v krvi. Danej štúdie sa zúčastnilo 56 mužov a žien. Štúdiou sa preukázalo, že konzumácia extraktu zelenej kávy pomáha pri kontrole hladiny cukru v krvi (zníženie hladiny cukru).

Redukcia hmotnosti. Vedci hlásia dôkazy o zelenej alebo nepraženej káve. Kávové zrnká môžu spôsobovať pokles váhy v relatívne krátkom čase. Štúdiou publikovanou v roku 2012 sa potvrdilo, že kyselina chlorogenová by mohla priaznivo ovplyvňovať spomalenie absorpcie tuku v tele. U sledovanej skupiny ľudí s nadváhou alebo obéznych došlo v priebehu 22 týždňov k redukcii hmotnosti. Zdroj taktiež uvádza, že skupina bola monitorovaná aj z hľadiska celkového príjmu živín (kalórie, tuky, proteíny, sacharidy) a pohybovej aktivity. Výsledkom bolo zníženie hmotnosti o cca 7 kg.
Zo štúdie nevyplýva:
že konzumáciou akejkoľvek stravy v kombinácii so zelenou kávou sa dopracujeme k úbytku hmotnosti. Redukcia hmotnosti je ovplyvnená viacerými faktormi (strava, pohyb, spánok apod.).

Pečeň. Pravidelná konzumácia pomáha znížiť niektoré ochorenia pečene, vrátane rakoviny pečene a cirhózy pečene. S konzumáciou to však netreba preháňať, resp. príjem kyseliny zo zelenej kávy nesmie byť považovaný za hlavný liek liečby. 

Neuroochrana. Kyselina chlorogenová ako i káva pôsobí ako antioxidant v neurónoch proti oxidačnému stresu, ktorý je pôvodcom mnohých ochorení.

NEGATÍVA

Homocysteín. Preukázalo sa, že kyselina chlorogenová zvyšuje koncentrácie celkového homocysteínu v plazme. Homocysteín je „biomarkér“ kardiovaskulárnych ochorení, teda jeho vysoká koncentrácia zapríčiňuje nárast srdcových ochorení.

Bezpečnosť a toxicita. Zelený kávový extrakt, doplnkový alebo potravinársky výrobok, môže spôsobiť respiračné odozvy alergických príznakov. Na pracoviskách boli zistené alergie typu I, ktoré sa spájajú s prachom zo zelenej kávy, čo môže byť zapríčinené prítomnosťou „Cof A 1“ alergénom. Môže byť prítomný vo viacerých rastlinách ako kávovník statný, kávovník arabský.


ZÁVER

Konzumácia zelenej kávy môže priaznivo ovplyvňovať organizmus – redukcia hmotnosti, regulácia krvného tlaku apod. Avšak treba dbať na „všetkého veľa škodí“.  Zvýšený príjem kávy môže navodiť rôzne ťažkosti a ochorenia, preto sa odporúča jej striedma konzumácia (podobne ako bolo uvedené v článku Káva vo výžive). 

Zdroje k článku

  1. https://examine.com/supplements/green-coffee-extract/
  2. https://www.sciencedaily.com/releases/2013/04/130409124741.htm
  3. https://authoritynutrition.com/green-coffee-bean-extract-review/
  4. https://www.healthydietadvisor.com/chlorogenic-acid/
  5. https://examine.com/supplements/chlorogenic-acid/
  6. Obrázky: http://www.cebm.net/wp-content/uploads/2014/07/chlorogenic-acid-level-on-green-coffee-bean.jpg
  7. http://coffeegreenslim.com/wp-content/uploads/2015/10/green-coffee-slim-funciona-preco-reclame-aqui-capa.jpg

Páčil sa Vám tento článok? Dajte mu Like!

Prečítajte si niektorý z našich najnovších článkov

Je darčekový poukaz dobrý darček pod stromček?

Najkrajšia vec na vzdelaní je tá, že nám ho nikto nemôže vziať, nemusíme si ho poistiť a zdokonaľovaním získa na cene!

Čím ma šokoval Mulligan koncept?

Povedal, že tento kurz by sme mali začať organizovať, pretože je skvelý. Tak sme sa pustili do práce...

Ako použiť strečing správne, aby nezabil vaše výsledky?

Strečing vo fyziotréningu – dokážete využiť jeho potenciál?

Je bolesť pri cvičení a športe práca pre trénera alebo fyzioterapeuta?

Je vaše telo dostatočne pripravené na cvičenie a šport? Mnohokrát nie a to môže viesť ku vzniku bolestí. Pomôže Vám s nimi tréner alebo fyzioterapeut?

Diskusia k článku